گزارش, اخبار

صنعت بازی‌های رایانه‌ای ایران با دو معضل کپی رایت و کیفیت نامطلوب بازی‌ها دست و پنجه نرم می‌کند

سخنرانی حامد نصیری در ارتباط با کپی رایت و کیفیت مطلوب در نشست بازی سازان ایرانی ایدونو گیم

معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای معتقد است؛ کپی رایت بزرگ‌ترین معضل صنعت بازی‌های رایانه‌ای است. بازی‌های قابل قبول و با کیفیتی در بازار داخل در دسترس عموم نیست. همین امر سبب می‌شود بازی‌های رایانه‌ای ایرانی در بازار بین‌المللی هم جایگاه مناسبی نداشته باشند. با این حال بازی‌سازان به حضور در بازارهای بین‌المللی بیشتر تمایل دارند.

به گزارش گیم پاس، حامد نصیری، معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در نشست تخصصی فعالان صنعت بازی‌سازی ایران، وضعیت ایران در صادرات صنعت بازی‌های رایانه‌ای را با وضعیت صنعت خودروسازی ایران مقایسه کرد و گفت: درحال حاضر بازی‌های قابل قبول و با کیفیتی در بازار داخل در دسترس عموم نیست. همین امر سبب می‌شود که بازی‌های رایانه‌ای ایرانی در بازار بین‌المللی جایگاه مناسبی نداشته باشند. بازی‌های رایانه‌ای ایران درحال حاضر مانند تولید پراید در صنعت خودروسازی‌ست، که کیفیت مطلوبی ندارد و رضایت عمومی هم از آن وجود ندارد اما تولید می‌شود. وی افزود؛ تولید خودروی با کیفیت‌تر از پراید، زمانی برای خودروساز در اولویت قرار می‌گیرد که علاوه بر افزایش فروش در بازار داخلی، توجیه اقتصادی هم در بازار بین‌المللی برای صادرات آن وجود داشته باشد، این در حالی است که توزیع بازی‌های رایانه‌ای در بازار داخل هم چندان مساعد نیست.

او ادامه داد: وضعیت تولید و ساخت بازی‌های رایانه‌ای ایران چنین وضعیتی دارد. شاید در برنامه‌ریزی‌های تئوری اینطور به نظر برسد که بازی‌های رایانه‌ای ایران هم پتانسیل صادرات داشته باشد، اما در عمل با موانع و ایراداتی مواجه می‌شویم که عملا این کار را غیر ممکن می‌کند.

  معرفی اپراتور جدید بازی Rainbow Six Extraction با انتشار یک تریلر

نصیری با اشاره به وضعیت تحریم‌ها و وضعیت اینترنت در ایران، درباره صادرات بازی‌های رایانه‌ای اظهار امیدواری کرد و گفت؛ اگر تیم‌های بازی‌ساز به سطحی از کیفیت مطلوب رسیده باشند، راه‌هایی برای صادرات بازی وجود خواهد داشت.

معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره سیاست‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در شاخه بازی‌های کنسولی و رایانه‌ای توضیح داد: بنیاد همواره سعی داشته حمایت‌های لازم را داشته باشد تا بازی‌ها در بازار داخل و هم بازار خارج با کیفیت مطلوب عرضه شوند، هرچند که ترجیح بازی‌سازان، بیشتر حضور در بازارهای بین‌المللی‌ست. بر این اساس ساخت بازی‌های رایانه‌ای توهم نیست و اساسا مقایسه صنعت بازی در ایران و کشور دیگری مانند لهستان، اشتباه است. چرا که در لهستان، قطعی طولانی مدت اینترنت معنایی ندارد، و یا مسئله کپی-رایت مطرح نیست، مسئله‌ای که در ایران معضل بزرگی بخصوص برای بازی‌های رایانه‌ای‌ست، و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و حتی دولت هم در این زمینه نمی‌توانند کاری انجام دهند. در بازار بین‌المللی هم با اینکه حمایت دولت برای مسئله کپی-رایت وجود ندارد اما چرخش بازار باعث می‌شود تا افراد برای حفظ بازار داخلی به ساخت بازی‌های رایانه‌ای (PC) روی آورند. زمانی که بازی با هر سطح از کیفیتی در بازار وجود داشته باشد و قیمتی پایین‌تر از بازی اصلی هم داشته باشد، هیچ گاه افراد به بازی اصلی حتی با کیفیت بالا که هزینه بالاتری هم دارد رجوع نمی‌کنند.

  بازی های ماه جولای ۲۰۲۱ سرویس PS Now معرفی شدند

نصیری درباره نقش حمایتی بنیاد در راستای بحث کپی-رایت گفت: بنیاد می‌تواند برای تقویت بازار‌های دیجیتال اقداماتی انجام دهد.

او در پایان صحبت‌های خود به برخی برنامه‌های معاونت حمایت در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد و گفت: به منظور حمایت از عمومی کردن و صادرات بازی‌ها قرار است آیین‌نامه مشترکی میان معاونت “حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای” و معاونت “تعاملات بین‌المللی علمی_فناوری معاونت_علمی ریاست جمهوری” امضا شود، که جزییات این آیین‌نامه مشترک هم به زودی منتشر خواهد شد.

نصیری همچنین با اشاره به تغییرات مدیریتی و اجرایی که در بنیاد ایجاد شده است وعده داد که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در تلاش است تا شرایط صادرات بازی‌های تولید ایران در بازار بین‌المللی بهتر و ساده‌تر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *