زمانی که پلی استیشن ۴ و ایکسباکس ۳۶۰ در سال ۲۰۱۳ منتشر شدند را به یاد میآورید؟ همچنان که هیجانات اولیه از عرضه کنسولهای نسل جدید، چه پلی استین ۴ و چه ایکس باکس از بین رفت، گیمرها مجبور شدند کابلهای HDMI خود را به PS3 یا ۳۶۰ قدیمی خود وصل کنند تا به بازیهای مورد علاقهشان دسترسی داشته باشند و با اینکه ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار برای کنسولهای جدید هزینه کرده بودند، میبایست همچنان با دستگاه قدیمی بازی کنند. به عنوان مثال بازی The Last of Us تا نه ماه بعد از انتشار قابل بازی در PS4 نبود. خوشبختانه به لطف سازگاری هر دو کنسول نسل جدید، هم پلی استیشن ۵ و هم ایکس باکس سری ایکس با سری قبل خود، به محض اینکه هر کدام از آنها را به برق وصل کرده و Login کنیم، میتوانیم انتظار داشته باشیم که هم بازیها و هم فایلهایی که قبلا در کنسول نسل قبلی ذخیره کرده بودیم را آماده دانلود مشاهده کرده و دوباره، یا حتی بهتر از قبل، به بازی بپردازیم.
ایکس باکس در این زمینه از پلی استیشن جلوتر است. زیرا PS5 قابلیت اجرای بازیهای PS3 را ندارد (جدا از PlayStation Now)، در حالیکه ایکس باکس سری X از کارهایی که انجام شده تا بازیهای ۳۶۰ روی Xbox One اجرا شوند نیز بهره خواهد برد. اما آنچه از اهمیت بیشتری برخوردار است، کتابخانه(Library) ایکس باکس One و PS4 است، که به هر حال هر دو کنسول نسل جدید کمبود بازیهای Remaster و پورتهای نسل قبلی را شامل نمیشود. در کل این سازگاری مزیت بزرگی برای گیمرهای هر دو پلتفرم است و به آنها این امکان را میدهد که بدون ترس از دست دادن بازیها و اطلاعات دیگر، کنسول خود را تعویض نمایند.
این اولین بار نیست که یک کنسول جدید، با نسل قبل خود سازگاری دارد.
پلی استیشن ۲ تقریباً همه دیسکهای اوریجینال پلی استیشن را اجرا میکرد، و
پلی استیشن ۳ هم
شامل یک PS۲ کوچک در داخل آن بود تا بتواند بازیهای آن را اجرا کند. اما این نخستین بار است که در هر دو کنسول مایکروسافت و سونی این اتفاق رخ داده است، و دلیل اصلی آن هم این است که هر دو این پلتفرمها، از همان چیپ استاندارد X86 نسل قدیم خود ا استفاده میکنند. این چیپ به نرمافزار اجازه میدهد تا بدون نیاز به تغییر مجدد کد برای یک پلتفرم کاملاً متفاوت، روی هر یک از آنها کار کند (به استثنا تغییر اساسی در سیستم عامل) در عوض PS3 با یک پردازنده سلولی اختصاصی کار میکرد که کاملاً با چیپ X86
پلی استیشن ۴ و پردازنده motion Engine پلی استیشن ۲ متفاوت بود. به همین دلیل PS3 قادر نبود بازیهای PS2 را اجرا کند.
مایکروسافت و سونی در یک نقطه رویکرد متفاوتی در این انتقال به نسل جدید دارند: در حالیکه
پلی استیشن ۵ بازیهای قدیمی را اجرا خواهد کرد، پلی استیشن ۴ لزوماً بازیهای جدید را اجرا نمیکند. به نظر میرسد سونی قصد دارد به سرعت نسخههای ویژهای را برای PS5 منتشر کند تا بتواند سخت افزار جدید را تصویب کند. در همین حال، اولین موج بازیهای مایکروسافت بعد از سری X در هر دو سری X و Xbox One (و همچنین در کامپیوتر شخصی) در دسترس خواهد بود، اگرچه در سری X ظاهر بهتری پیدا کرده و اجرا میشوند. بنابراین شاهد خواهیم بود که مایکروسافت پشتیبانی از Xbox One و
Xbox One S را متوقف خواهد کرد، به همان روشی که اپل در نهایت پشتیبانی از آیفونهای قدیمی را متوقف کرد.
شما از طرفداران کدام کنسول نسل جدید هستید؟ حمایت خود از کنسول مورد علاقه خود را از طریق گیم پاس اعلام کنید.