یکی از مدیران اسبق مایکروسافت، در خصوص اینکه چرا مایکروسافت در ۲۰ سال پیش قصد خرید نینتندو را داشت، توضیحاتی ارائه داد.
چندی پیش نشریه بلومبرگ با انتشار مطلبی به جزئیات چگونگی تلاش مایکروسافت برای خرید نینتندو پرداخت. به گفته Kevin Bachus مدیر اسبق بخش روابط با شرکتهای شخص ثالث مایکروسافت، وقتی مذاکرات آغاز شد مدیران نینتندو این موضوع را جدی نگرفته و مذاکره را ترک کردند.
Robbie Bach، رئیس سابق بخش سرگرمی و دستگاههای مایکروسافت نیز در این گفتگو در مورد این موضوع صحبتهایی را مطرح کرد. او توضیح داد که مایکروسافت در آن زمان در صدد پیدا کردن شرکایی برای خود بود و در این راستا تمام زوایای موجود را بررسی میکرد. از طرفی هم دفتر نینتندو درست در سمت دیگر خیابانی بود که ساختمان مرکزی آنها در شهر ردموند ایالت واشنگتن آمریکا در آن واقع شده بود.
باخ در این گفتگو میگوید:” در روزهای ابتدایی که ایده ساخت ایکس باکس مطرح بود، مایکروسافت قادر نبود به تنهایی کار طراحی و ساخت کنسول را انجام دهد. در واقع این کاری نبود که ما بدانیم چگونه آن را انجام دهیم، در نتیجه به دنبال شرکایی برای خود بودیم. بنابراین با تمام تولید کنندگان کامپیوترهای شخصی مذاکره کردیم. سپس با سگا صحبت کردیم و بعد از آن به سراغ نینتندو رفتیم. آنها فرزند بزرگ خانواده کنسول بودند و ضمنا دفترشان هم درست آن طرف خیابان بود. به همین دلیل برای دیدن آنها لازم نبود مسافت طولانی را طی کنیم.”
باخ ادامه میدهد:” بالاخره شروع به مذاکره کردیم و از طرف نینتندو همان عکسالعملی را دریافت کردیم که انتظارش را داشتیم. در واقع مایکروسافت هیچ چیز قابل ارائهای در دست نداشت، در حالیکه نینتندو شرکت موفقی بود که همیشه به صورت مستقل کار کرده بود. با همه این اوصاف، باب و تیمش همه گزینهها را بررسی نموده و زوایا را سنجیده بودند.”
باخ سپس توضیح میدهد که مایکروسافت درنهایت آخرین گزینه خود را انتخاب کرد و آن چیزی نبود جز توسعه سختافزار اختصاصی خود. با توجه به اینکه هم اکنون مایکروسافت یکی از قطبهای صنعت بازیهای ویدیویی است، این داستان عجیب به نظر میرسد.
رابی باخ در ادامه گفت: ” در نهایت تصمیم گرفتیم دست به تولید سخت افزار که آخرین گزینهمان بود بزنیم. شاید مضحک به نظر برسد، اما برای ما که در آن زمان تولید کننده سخت افزار نبودیم این موضوع چالش بزرگی به شمار میرفت. ما راههای زیادی را امتحان کرده بودیم و در آخر خودمان مجبور به انجام این کار شدیم.”
این مدیر سابق مایکروسافت در ادامه توضیح داد که تعدادی از ناشران بازی مایل بودند که مایکروسافت نیز وارد عرضه تولید کنسول شود و به این وسیله به رقیبی برای سونی و نینتندو تبدیل شود.
او در این خصوص میگوید:” اولین کسانی که ما را تشویق به ساخت کنسول میکردند ناشران ترد پارتی از جمله الترونیک آرتز و اکتیویژن بودند. در واقع آنها میخواستند یکی بتواند با سونی و نینتندو رقابت کند چرا که وجود یک شرکت سوم در بازار به نفع آنها بود. شرکتی مانند ۳DOکه لایسنس سختافزار کنسول خود را به دیگران واگذار میکرد مدنظر آنها نبود، بلکه شرکتی را میخواستند که روی سختافزار اختصاصی خود سرمایهگذاری کند و آن را بسازد.”
به نظر میرسد اینکه مایکروسافت هیچوقت نینتندو را نخرید و به ساخت کنسولهای خود روی آورد، یکی از اتفاقات خوب صنعت بازیهای ویدیویی بوده است. چرا که اگر این اتفاق میافتاد مسیر رشد این صنعت به طور کلی تغییر میکرد و شاید حالا نه کنسول سوییچی با آنهمه طرفدار وجود داشت و نه ایکس باکسی. البته بماند که شاید کنسولهای دیگری با جذابیتهای دیگر ساخته میشد.
نظر شما در این خصوص چیست؟ به نظر شما با یکی شدن مایکروسافت و نینتندو در ۲۰ سال پیش، الان این صنعت پرطرفدار چه شکل و شمایلی داشت؟ دیدگاههای خود را با ما و دیگر خوانندگان گیم پاس به اشتراک بگذارید.