شرکت Sony Interactive Entertainment Europe پس از آنکه کمیسیون رقابت و مصرف کنندگان استرالیا (Australian Competition and Consumer Commission (ACCC)) این شرکت را به گمراه کردن مشتریان فروشگاه PlayStation متهم کرد، مبلغ ۳.۵ میلیون دلار استرالیا ((AUD جریمه شد. دادگاه فدرال استرالیا این جریمه را به دلیل ” ارائه اطلاعات نادرست و گمراهکننده در وب سایت خود و در معاملات با مصرف کنندگان استرالیایی و نقض قوانین حقوق مصرفکننده استرالیا (ACL)” صادر کرد.
این امر ناشی از گزارش چهار مشتری مبنی بر خرید و دانلود بازیهای “معیوب” از فروشگاه دیجیتال PS4 بود. به این مشتریان گفته شده بود که پس از دانلود یک بازی دیجیتال یا دو هفته بعد از تاریخ خرید، بازپرداخت صورت نخواهد گرفت که این مسأله این با قوانین استرالیا همخوانی ندارد؛ Rod Sims رئیس ACCC میگوید: ” تضمین حقوق مصرفکننده پس از دانلود یک محصول دیجیتال منقضی نمیشود و قطعا بعد از ۱۴ روز یا هر تاریخ دلخواه دیگری که توسط یک فروشگاه یا توسعه دهنده ادعا شده، از بین نمیرود.”
علاوه بر این، پشتیبانی سونی به یکی از مشتریان گفته بود که فقط شرکت سازنده بازی میتواند مبلغ پرداخت شده را بازگرداند، و به دیگری نیز اعلام کرده بود که بازپرداخت به جای پول، با اعتبار فروشگاه پلی استیشن انجام میشود. سیمز این ادعاها را “نادرست” خواند و با قوانین حقوق مصرف کنندگان استرالیا در تضاد دانست. به گفته او حقوق مشتریانی که نسخههای دیجیتال محصولات را خریداری میکنند، با حقوق مشتریانی که نسخههای فیزیکی را میخرند، کاملا برابر است.
به نظر میرسد حقوق مصرف کنندگان در این کشورها به درستی رعایت میشود، نظر شما چیست؟ در بخش نظرات دیدگاه خود را بیان کنید.