از نظر Tim Sweeney مدیر عامل اپیک گیمز، PS5 آنقدر فوقالعاده است که میتواند در تحول رایانههای شخصی در آینده تأثیرگذار باشد

Tim Sweeney ، مدیر عامل Epic می گوید کنسولهای بازی نسل بعدی، به ویژه پلی استیشن 5 سونی، تغییراتی در آینده توسعه بازیها ایجاد می کنند که بسیار فراتر از سطح کیفی گرافیک است. سویینی در جریان رویداد رونمایی از Unreal Engine 5 اعلام کرد، کنسول نسل بعدی پلیاستیشن ۵ به طرز خارقالعادهای متعادل و قدرتمند خواهد بود.
وی گفت: ” کنسول PS5 علاوه بر پهنای باند چند منظوره که مدیریت ذخیرهسازی را چند برابر میکند، از GPU یا قدرت پردازش گرافیکی بسیار زیادی نیز برخوردار است. این قابلیت برای کنسولهای نسل آینده بسیار ضروری و حیاتی است. اما بخش مهمتر ماجرا ارائه و تولید تصاویر گرافیکی است که در حافظه قرار گیرد و حتی میتواند دهها گیگابایت باشد.
وی اضافه کرد: ” ما مدتها است که با سونی بر روی حافظه ذخیرهسازی بالا کار کردهایم. معماری ذخیرهسازی در PS5 بسیار فراتر از هر چیزی است که میتوانید در حال حاضر بر روی هر رایانهای بخرید. این درایو به رایانههای شخصی آینده کمک میکند. با دیدن این تکنولوژی با خود خواهید گفت که سایر SSDها نیز باید به چنین کیفیتی دست پیدا کنند.”
درایو جدید که سونی ادعا میکند سریعتر از هر دستگاهی موجود در بازار است، نه تنها باعث میشود زمان بارگذاری تقریباً وجود نداشته باشد، بلکه توسعه دهندگان را قادر میسازد با سرعت بیسابقهای به اطلاعات بازیهایشان دسترسی داشته باشند. نتیجه این فناوری دنیای بزرگتری از بازیها است که با سرعت فوقالعادهای لود میشوند و میتواند در نحوه توسعه بازیها توسط سازندگان، از متعادلسازی کیفیت بصری گرفته تا نحوه عملکرد طراحی تأثیرگذار باشد.
منظور سویینی این نیست که در حال حاضر امکان تهیه یک حافظهی ذخیرهسازی قابل مقایسه با معماری طراحی شده توسط سونی وجود ندار، بلکه به این معنی است که درایو شخصیسازی شدهای که سونی طراحی کرده است تعامل بیسابقهای با مدیریت اطلاعات کنسول پلیاستیشن ۵ دارد. این موضوع باعث میشود از دیدگاه سازندگان بازیهای ویدیویی با دستگاهی سریعتر و گستردهتر رو به رو شویم، از طرفی در حال حاضر توسعهدهندگان بازیهای رایانههای شخصی تا به این لحظه از سرعت درایوهای SSD استفاده نکردهاند و طبق پیشبینی سویینی، این موضوع میتواند با ورود کنسولهای نسل بعدی به بازار تغییر کند. بنابراین عرضه کنسولهای نسل بعدی، برروی کیفیت رایانههای شخصی نیز اثر دارد.
Sweeney فقط از صحبتهای سونی نقل قول نمیکند، بلکه او و مهندسین Epic خودشان از کنسول استفاده می کنند. سویینی میگوید این دو شرکت در طول توسعه UE5 و PS5 همکاری نزدیکی با هم داشتهاند و اطمینان میدهند که مجموعه ابزار توسعه بازی Epic برای توسعه دهندگان ایجاد عناوین نسل بعدی بهینه شده است. حتی نسخه نمایشی UE5 که امروز صبح منتشر شد، روی یک کنسول اولیه PS5 در حال اجرا بود و Epic فیلمهای کاملاً چشمگیری مستقیماً از خود دستگاه ضبط کرد.
Sweeney نمی گوید Xbox نسل جدید یعنی ایکس باکس سری ایکس قادر به دستیابی به فناوری مشابه نخواهد بود. زیرا هر دو آنها چه سونی و چه مایکروسافت از SSD های سفارشی استفاده میکنند که سرعت چشمگیری دارند. اما او میگوید رابطه قوی Epic با سونی به معنای این است که این شرکت نسبت به آنچه که مایکروسافت در این زمینه خاص انجام داده، بیشتر با خالق پلی استیشن همکاری میکند. فارغ از این، سخنانی چنین دلگرم کنند از طرف سویینی – که دهها سال در این صنعت بوده و هر جهشی را، چه تکراری و چه پیشگامانه، شاهد بوده است – نشان میدهد که کنسولهای جدید مزایایی را برای مصرف کنندگان و همچنین توسعه دهندگان خواهند داشت.
ما هنوز منتظر اطلاع یافتن از جزئیات مهم تری در مورد کنسول جدید سونی هستیم. در درجه اول اینکه هزینه آن چقدرخواهد بود، و آیا سونی چیزی شبیه به ویژگی Smart Delivery مایکروسافت برای انتقال بازیهای PS4 به PS5 خواهد داشت یا خیر. پیش از آنكه نمایشگاه سالانه E3 به دلیل COVID-19 لغو شود سونی تصمیم داشت كه كنفرانس بزرگ لس آنجلس را از نادیده بگیرد و رویدادی مختص خود برگزار نماید، اما تاریخ این رویداد همچنان مشخص نیست.
دیدگاه خود را در خصوص مطالب عنوان شده در بخش نظرات با گیم پاس درمیان بگذارید.