بیوگرافی, ایکس باکس, پلتفرم‌ها, پلی استیشن, مقالات, نینتندو, واقعیت مجازی

۱۰ بازی ساز برتر صنعت گیم – قسمت دوم

top 10 game creators part 2

در مطلب قبلی و در واقع قسمت اول مقاله ده بازی ساز برتر صنعت گیم، تاریخچه مختصری از زندگی ۵ نفر بازی‌سازهای بنام و موثر در شکل‌گیری این صنعت را با یکدیگر مرور کردیم.

در بخش دوم این مطلب با گیم پاس همراه باشید در خصوص نفر پنجم تا اول این لیست مطالبی را مرور کنیم و به این بهانه یادی کنیم از این بزرگان.

۵- Gunpei Yokoi پنجمین بازی ساز برتر صنعت گیم

Gunpei Yokoi پنجمین بازی ساز صتعت بازی سازی

گونپی یوکوی یکی از کم اهمیت‌ترین سمت‌های تاریخ نینتندو را در اختیار داشت، سمتی که با توجه به نقش پررنگ و پراهمیت او در موفقیت شرکت بزرگ نینتندو در بازار کنسول دستی، بسیار کمرنگ است – بازاری که تا زمانی که سونی با کنسول PSP وارد آن نشده بود، بدون هیچ دردسری متعلق به نینتندو بود.

خالق برجسته کنسول گیم بوی (Game Boy)- که یکی از پرطرفدارترین کنسول‌های همراه تاریخ است- به طور موثری تفکر کنونی نینتندو را تعریف کرد. به عقیده او یک تکنولوژی برای اینکه موفق باشد نیازی به رقابت ندارد.

همین شعار بود که باعث موفقیت Wii و DS شد، با وجود اینکه این دو کنسول نسبت به رقبای خود بسیار ضعیف‌تر بودند.

با وجود اینکه Yokoi اسم و رسمی در ساخت کنسول‌های نینتندو از قبیل Game & Watch، Game Boy و Virtual Boy پیدا کرده بود، اما در زمینه نرم افزاری نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. مهم‌ترین فعالیت‌های نرم افزاری او در آن زمان، نظارت بر ساخت مجموعه‌های Metroid و Kid Icarus بود. یوکوی همچنین منتور یا مربی Shigeru Miyamoto جوان نیز بود.

این یکنوآوری‌های سخت‌افزاری Gunpei Yokoi بود که به جهت‌گیری نینتندو کمک کرد، و باعث شد پروژه‌هایی ماننده d-pad مدرن شکل گیرند.

سالهای پایانی عمر یوکوی بسیار غم‌انگیز بود. بعد از شکست Virtual Boy، او بعد از ۳۱ سال در ۱۹۹۶ نینتندو را ترک کرد و در کمپانی Koto که به همراه چند نفر از زیردستانش تأسیس کرد، به ساخت کنسول جدیدی به نام Bandai’s WonderSwan پرداخت.

اما متأسفانه هرگز عرضه آن را ندید، زیرا در سال ۱۹۹۷ و در سن ۵۶ سالگی، در یک سانحه رانندگی کشته شد.

بازی‌های شاخص Gunpei Yokoi پنجمین بازی ساز برتر صنعت گیم:

  • (Donkey Kong (1981
  • (Mario Bros. (1983
  • (Kid Icarus (1986
  • (Metroid (1986), Super Metroid (1994

۴- Hironobu Sakaguchi چهارمین بازی ساز برتر صنعت گیمHironobu Sakaguchi چهارمین بازی ساز برتر صنعت گیم

هیرونوبو ساکاگوچی در دو دهه فعالیت خود دو شرکت تأسیس کرد، یک فیلم هالیوودی که از نظر بصری بسیار بدیع بود کارگردانی کرد و بیش از ده‌ها بازی خلق کرد.

ساکاگوچی در اوایل دهه ۱۹۸۰ پس از ترک کالج، به همراه Masafumi Miyamoto کمپانی Square را تأسیس کرد. فعالیت اسکوئر در ابتدا رضایت بخش نبود و ساکاگوچی در آخرین تلاش خود برای نجات شرکتش، آخرین سرمایه موجود را خرج ساخت بازی Final Fantasy کرد. این اقدام او موفقیت بزرگی در پیش داشت و این بازی با استقبال زیادی مواجه شد.

  برنامه مایکروسافت برای کنسول‌های پس از ایکس باکس سری ایکس و اس

او  در سمتی، چه به عنوان یک مدیر، تولید کننده، ناظر، یا طراح مفهومی بود، به ساخت همه عناوین اسکوئر در دهه ۸۰ و ۹۰ نظارت داشت و تمامی بازی‌های سری Final Fantasy بدون استثنا تحت تأثیر این مرد ساخته شدند. تا جایی که بسیاری معتقد بودند او در SquareSoft کار نمی‌کند، بلکه خود SquareSoft  است.

بعد از ادغام Square Enix در سال ۲۰۰۳، او این شرکت را ترک کرد و Mistwalker را در سال ۲۰۰۴ تأسیس نمود. در این زمان، Sakaguchi با پشتیبانی سرمایه مالی میکروسافت، به توسعه RPGهایی برای نسل جدید در Xbox360  پرداخت و عناوینی مانند Lost Odyssey و Blue Dragon را خلق کرد.

بازی‌های شاخص Hironobu Sakaguchi چهارمین بازی ساز برتر صنعت گیم:

  • Final Fantasy, Final Fantasy IV / VI / VII / X
  • (Chrono Trigger (1995
  • (Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars (1996
  • (Xenogears (1998

۳- Will Wright سومین بازی ساز برتر صنعت گیم

Will Wright سومین بازی ساز برتر صنعت گیم

ویل رایت یکی از ارکان اصلی طراحی مدرن بازی است. او با خلق عناوینی مانند SimCity ،The Sims و Spore به حق یکی از مشهورترین طراحان صنعت بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود.

رایت به خاطر تجزیه و تحلیل گسترده و غیر معمول خود در حوزه صنعت بازی‌های ویدئویی و تلفیق آن با فرهنگ عامه، به خوبی شناخته شده است. او یکی از معدود افرادی است که قادر است تعداد افراد زیادی را با نظراتش در مورد هر موضوعی، تحت تأثیر قرار دهد.

او خالق مجموعه‌ای از بازی‌های بسیار موفق است که قدمت آن‌ها به Raid on Bungling Bay در سال ۱۹۸۴ بازمی‌گردد. همچنین سری SimCity در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ که یک بازی شبیه ساز و از هر لحاظ کامل بود، و The Sims که نمونه کامل و محبوب از یک زندگی بود.

رایت برای سالهای متمادی به طور کامل به شرکتی که در تأسیس آن نقش بسزایی داشت یعنی Maxis، تعلق داشت. موفقیت او در ساخت بازی‌های بلندپروازانه به او این آزادی عمل را داد که بیشتر عناوین سندباکس خلق کند تا عناوین خطی.

رایت به توسعه مجموعه Sim که از موفق‌ترین و گسترده‌ترین عناوین بازی در بین همه بازی‌های ویدیویی هستند، ادامه داد. محبوبیت سیمز الهام‌بخش Wright ‏برای ساخت عنوان شبیه‌سازی بلند پروازانه تر Spore در سال ۲۰۰۸ بود.

رایت با دیدگاه خلاقانه خود به صنعت بازی‌سازی، این صنعت را در مسیر جدیدی قرار داد. به همین دلیل از او بعنوان یکی از ارکان اصلی بازی‌سازی یاد می‌کنند.

بازی‌های شاخص Will Wright سومین بازی ساز برتر صنعت گیم:

  • (SimCity (1989
  • (SimEarth: The Living Planet (1991
  • (The Sims (2000), The Sims 2 (2004
  • (Spore (2008

۲- Sid Meier دومین بازی ساز برتر صنعت گیم

Sid Meier دومین بازی ساز برتر صنعت گیم

سید میر با تقریبا ۳۰ سال تجربه ساخت بازی، یکی از بنیانگذاران بازی‌های ویدیویی در آمریکا محسوب می‌شود. Sid Meier در سال ۱۹۸۲ به همراه Bill Stealey که از افسران نیروی هوایی آمریکا بود، شرکت MicroProse را تأسیس کرد.

  جرئیاتی از نرخ فریم Bloodborne و Sekiro روی کنسول‌های نسل نهم منتشر شد

در آن زمان بازی‌هایی از قبیل Spitfire Ace، F-15 Strike Eagle، F-19 Stealth Fighter، Silent Service و Sid Meier’s Pirates را ساخت.

موفقیت‌های Meier به همین جا ختم نمی‌شود. او با ساخت مجوعه‌های Railroad Tycoon، Colonization و Civilization به کار خود ادامه داد. سپس در سال ۱۹۹۷ کمپانی Firaxis Games را تأسیس کرد و به ساخت بازی‌های استراتژی خود ادامه داد.

هیچکس مانند میر در ساخت بازی‌های ۴X تبحر نداشت، شاهد این امر نیز بازی‌های مانند Alpha Centauri، Civilization III و Civilization IV است. و البته گل سر سبد بازی‌های او یعنی Sid Meier’s Civilization: Revolution که برای کامپیوترهای شخصی طراحی و ساخته شده بود.

سید میر، کارگردان و بازی‌ساز خلاق و نابغه همچنان با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. او به عنوان عضو تالار مشاهیر موزه کامپیوتر جایزه Lifetime Achievement Award در سال ۱۹۹۹ از آن خود کرد.

بازی‌های شاخص Sid Meier دومین بازی ساز برتر صنعت گیم:

  • (Sid Meier’s Pirates (1987
  • (Sid Meier’s Civlization, Sid Meier’s Civlization II / III / IV
  • (Sid Meier’s Civilization: Revolution (2008

۱- Shigeru Miyamoto اولین بازی ساز برتر صنعت گیم

Shigeru Miyamoto اولین بازی سازی برتر صنعت گیم

هیچ‌کسی به اندازه طراح افسانه‌ای بازی نینتندو، شیگرو میاموتو، نوآوری و تاثیر غیرقابل انکاری در عرصه بازی‌های ویدیویی نداشته است. او نزدیک به سه دهه است که بازی‌ها و سخت افزارهای پیشگام و شکل دهنده صنعت گیم را با موفقیت خلق کرده می‌کند.

سوابق کاری شیگرو میاموتو گویای تمامی مهارت و موفقیت او در این صنعت پرطرفدار است. ذهن خلاق او فرنچایزهایی همچون Donkey Kong، Mario Bros. و The Legend of Zelda را خلق کرده است.

میاموتو در طول سالیان فعالیتش در ساخت تقریبا تمامی بازی‌های نینتندو نقش بسزایی داشته است. آثاری مثل Wave Race، Mario Kart، F-Zero و Star Fox. با این حال، او هرگز بر افتخارات خود تکیه نکرده است و به توسعه ایده‌های جدید و مفاهیم تازه بازی ادامه داد. مثل احساس سه‌بعدی که در Super Mario 64 به وجود آورد، یا آفرینش Pikmin فوق‌العاده و همچنین Nintendogs دوست داشتنی.

شیگرو پر افتخارترین دست اندر کار صنعت بازی‌های ویدئویی است. رسانه Time از او  به عنوان اسپیلبرگ دنیای بازی‌ها و پدر بازی‌های مدرن یاد کرده است. دیلی تلگراف نیز از قول دیگر بازی‌سازان او را مهم‌ترین طراح بازی‌ها در تمام دوران خوانده است.

خدمات و تفکر میاموتو در صنعت بازی‌های ویدیویی برای همیشه می‌ماند و تاریخ این صنعت همیشه مدیون خدمات او خواهد بود. بدون شک او در بین ستاره‌های این آسمان، بزرگترین و درخشان‌ترین آنهاست.

بازی‌های شاخص Sid Meier دومین بازی سازی برتر صنعت گیم:

  • (Donkey Kong (1981
  • (Super Mario Bros (1985), Super Mario 64 (1996), Super Mario Galaxy (2007
  • (The Legend of Zelda (1987), The Legend of Zelda: Ocarina of Time (1998
  • (Star Fox (1993

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *