در سال جاری شاهد عرضه ۳ کنسول نسل بعدی که دو سیستم از Microsoft در قالب Xbox Series X و Series S و دیگری از Sony با کنسول PS5، بودیم. آنها همه جوانب مثبت و منفی خود را دیدهاند و مثل همیشه طرفداران نیز شاهد این ماجرا بودند. اما Xbox در واقع یکی از ویژگیهای اصلی(کنترلر) را به رقیب خود یعنی PlayStation واگذار کرد.
در حالی که کنترلر سری Xbox، فقط با برخی تغییرات جزئی تقریباً با کنترلرهای Xbox One یکسان است، (که برنامههای Backward Compatibility و Forward Compatibility مایکروسافت را در این نسل تقویت میکند)، Sony مسیر دیگری را دنبال کرد. کنترلر PS5 که DualSense لقب گرفته است، بنیادی ترین طراحی مجدد برای کنترلر پلی استیشن از زمان PS1 بوده و دارای ویژگیهای جدید بسیار متنتوعی مانند adaptive triggers و haptic feedback است که به روشهای گوناگون در بازیهای مختلف اجرا میشوند.
Phil Spencer در گفت و گو با The Verge از علاقه خود به کنترلر جدید سونی گفته است. وی گفت که آنچه Sony با DualSense انجام داده را تحسین میکند و فکر میکند که همه افراد در صنعت میتوانند جزییات را از یکدیگر بگیرند، حتی با Wii که با پروژه Kinect خود تأثیر زیادی بر Microsoft گذاشت ارتباط برقرار کنند.
وی گفت: “شاید نباید این را بگویم اما من آنها را نه فقط برای جزییاتی که با کنترلر انجام دادهاند بلکه برای فرا تر از آن تحسین میکنم. من فکر میکنم همه ما در صنعت بازی، باید از یکدیگر و نوآوریهای هم یاد بگیریم، چه تعمیم نوع کسب و کار مانند Game Pass باشد، چه فناوری کنترلر چه کارهایی که Wii انجام داده و تاثیر زیادی بر پروژه Kinect ما گذاشت و باعث شد Sony دست به کار شود.”
DualSense بسیار دقیق و حساب شده ساخته شده است و دیدن اینکه آیا بعد از گذشت مدتی از عرضه آن همچنان در بازیهای ۳rd party از این ویژگیها استفاده میشود جالب خواهد بود. اگر این اتفاق بیفتد، دور از ذهن نیست که ببینیم Microsoft در یک طراحی مجدد کنترلر Xbox Series یا یک کنترل جدید Elite در آینده، از این فناوری استفاده کند.