بررسی بازی Horizon Zero Dawn

هنگامی که صحبت از بازیهای Open World میشود عنوانهای خاصی به ذهن خطور میکند. از سری شاهکارهای Rockstar گرفته تا The Witcher 3 که به عنوان بهترین بازی سال 2015 شناخته شد. اما شاید خیلی از طرفداران این سبک از بازی اطلاع نداشته باشند که سابقه این Open World به سال 1984 که بازی Hydlide عرضه شد برمیگردد.
برای طرفداران کنسول موهبت بازیهای Open World تا قبل از عرضه PS3 و Xbox 360 به چند عنوان محدود میشد که اندکی از شمار انگشتان دست فراتر میرفت. پس از عرضه این دو کنسول بود که شما میتوانستید همانند Sheldon Cooper، شخصیت محبوب سریال The Big Bang Theory، بعد از یک روز سخت روی مبل بنشینید، دیسک Red Dead Redemption را داخل دستگاه بگذارید و برای پیادهروی و فکر کردن در دنیای یکی از بهترین بازیهای این سبک به گشت و گذار بپردازید (فصل پنج قسمت دوازدهم).
Guerrilla Games نامیست که تقریباً تمام صاحبان پلی استیشن با آن آشنایی دارند. از زمانی که این شرکت توسط سونی خریداری شد، Guerrilla Games عرضه کننده یکی از محبوبترین بازیهای سبک First Person Shooter به نام Kill Zone است که به مرور زمان تبدیل به رقیب پایاپای Halo در سبک First Person Shooter گردید. در اوایل سال 2010 بود که Guerrilla Games تصمیم گرفت تجربه جدیدی را جدا از عنوان محبوب Kill Zone کسب کند. بعد از دریافت حدود 40 ایده از کارکنانش درباره سبکی جدید از بازی، از ایده دختر جوانی که در دنیای Open World به دنبال گذشته مدرن از دست رفته میگردد، شاهکاری به نام Horizon Zero Dawn در سال 2017 پا به عرصه وجود گذاشت. در ادامه با نقد و بررسی بازی Horizon Zero Dawn با گیم پاس همراه باشید.
زمانی که بازی شروع میشود همه چیز جدید و ناآشناست. با اینکه سالها از قرن بیست و یک گذشته اما هیچ اثری از انسان مدرن و تکنولوژیهای پیش بینی شده امروز برای آن سالها را نمیبینید. دنیای اطراف شما مملو از افرادیست که از سادهترین ابزار مانند نیزه و تیر و کمان برای رفع نیازهای خود بهره میبرند. تنها بخش تکنولوژیک این دنیا رباتهایی با اشکال حیوان گونهاند که مجهز به ابزارهایی ناشناختهاند.
شخصیت شما در این بازی دختر جوان و زیبایی به نام Aloy است که با وجود مهربانی و علاقه زیادش برای کمک به همنوع، از بدو تولد عنوان مترود را بردوش میکشد. راهی که شما برای رسیدن به پاسخ چگونگی ترد شدن از قبیله را طی میکنید به یکی از بینظیرترین تجارب در سبک بازی های Open World ختم میشود.
داستان
داستان Horizon Zero Dawn شاهکاری به تمام معناست که خلاقیتی بینظیر در جای جای آن موج میزند. این داستان شما را ذره ذره درگیر چالشهایی میکند که مجبور میشوید بی اختیار ساعتها وقت خود را پای کنسول بگذارانید. پاسخ هر سوال راهی تازه به سوالاتی جدید باز مینماید و راهی جز پیشروی باقی نمیگذارد. در طی داستان همانند یک فیلم جذاب همواره با شخصیتهایی آشنا میشوید که کم و بیش در پیشروی داستان و رسیدن به پاسخهای شما تاثیر گذارند. همچنین روند داستان شما را مجبور میکند از قبیلهای به نام Nora که Rost پدرخوانده شما در آن متولد شده به سمت قبایل و تمدنهای دیگری که پس از انسان مدرن به وجود آمدهاند بروید. با وجود گستردگی و تنوع زیاد شخصیتها، هیچ گاه رد داستان را در پیشبرد روند کلی بازی از دست نمیدهید و این موضوع زیبایی داستان را دوچندان میکند.
سیستم مبارزه
همانطور که پیشتر اشاره شده ابزارهای اصلی شما بسیار ساده و ابتداییست. ابزارهای مانند نیزه، تیر و کمان و … . اما اشتباه نکنید، شاید این ابزارها ظاهری ساده داشته باشند ولی هرکدام از آنها کاربردی خاص برای مبارزه با 26 نوع ربات خاصم یا انسانهایی که مجبور به مبارزه با آنها در این بازی هستید را دارا هستند. هرکدام از رباتها نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود را دارند و نحوه انتخاب ابزار مبارزه شما با آنها نقشی کلیدی در شکست یا پیروزی دارد. جدا از آن، در طی روند بازی و با بروزرسانی این ابزارهای مبارزه، هرکدامشمان مجهز به چند نوع مهمات میگردند که انتخاب نوع مهمات نیز در روند پیروزی شما تاثیر گذار خواهد بود. اما زیبایی سلاح های شما زمانی به اوج خود میرسد که مجبور میشوید در طی مبارزه اقدام به تغییر لحظهای سلاح و مهمات کنید. در کنار این گستردگی از سلاح، شما مجهز به تلههایی هستید که قبل از ورود به صحنه مبارزه و یا طی آن میتوانید برای پیروزی هرچه سریعتر از آنها استفاده کنید.
علاوه بر اشراف به سلاحها، این بازی مملو از تکنیکهاییست که در طی روند داستان باید آنها را کسب کنید. تکنینکهایی مانند کشتن در خفا یا افزایش قدرت تمرکز جهت هدف گیری.
یکی دیگر از نکات مهم در سیستم مبارزه این بازی انتخاب مناسب لباس و زره برای موقعیتهای مختلف است. هرچه بیشتر در روند بازی پیشروی کنید نیاز شما برای تهیه و استفاده از این زرهها بیشتر مشاهده میشود. هر کدام از آنها قابلیتی متفاوت را داراست و انتخاب زره درست با توجه به موقعیت میتواند نقشی کلیدی در پیروزی یا شکست داشته باشد.
در کنار همه امکانات موجود برای مبارزه، نحوه قرارگیری شما در موقعیتهای مبارزه و زمانبندی مناسب برای جاخالی دادن یا استفاده از امکانات بازیابی سلامت و دریافت آسیب کمتر نیز بخش مهمی از تکنیک شما در مبارزه را تشکیل میدهد.
موزیک
موسیقی این بازی اثری ماندگار از Joris de Man موزیسین هلندیست. لذت تک تک صحنههای این بازی با شاهکار موسیقی آن دوچندان میشود. از موسیقی منوی بازی گرفته تا صحنههای غم انگیز یا مبارزه. با این موسیقی القای حس مخصوص هر صحنه از بازی به کاربر به مرز 100 درصد میرسد. از صحنههای غم انگیز که قلب انسان را میفشارد تا حتی صحنههای مبارزه که آندرنالین خون شما را بالا میبرد و یا حتی زمانی که در حال گذار از طبیعت زیبای بازی هستید و ترکیب زیبایی آن صحنه و موسیقی لبخندی برگوشه لب شما مینشاند، تماماً حاصل تاثیر مستقیم و شاهکارگونه موسیقی بر لحظات مختلف بازیست.
[tie_index]صدا[/tie_index]
صدا
پرداختن به صداهای مختلف از نقاط قوت این بازیست. از صدای راه رفتن تا صدای قطرات باران و … تماماً با توجهی بی مثال به جزییات پیاده سازی شدهاند. قوت صدا پردازی هنگام برخورد با رباتها به اوج خود میرسد. تا جایی که با توجه به صدای آنها میتوانید به حس آنها پی ببرید و اقدام لازم برای مواجه با آن حس خاص را انجام دهید.
صدا پیشگی این بازی یکی از معدود بخشهایی است که میتوان از آن ایراد گرفت. تمرکز اصلی صداپیشگی بر روی شخصیتهایی است که نقشی پررنگتر در روند بازی دارند. اما این بازی همانند تمام بازیهای Open World راه شما را از مسیر اصلی به سوی ماموریتهای جانبی کج میکند و آن زمان است که گاهی با صداهای ربات گونه انسانها و مکالماتی با کیفیت پایینتر از مکالمات داستان اصلی مواجه میشوید.
گرافیک
وقتی صحبت از زمین زیبا در این بازی میکنیم بی شک مدیون گرافیک بی مثال در طراحی محیط این بازی هستیم. این زیبایی هنگامی که در ارتفاع هستید به اوج خود میرسد. فرقی نمیکند هنگام روز به طبیعت بنگرید یا شب هنگام از لذت آسمان مملو از ستارگان کنار ماه بهرهمند شوید. Horizon Zero Dawn یک شاهکار در زمینه طراحی محیط است. این قدرت طراحی محیط تا جایی پیش میرود که هنگام گذر از زمینهای برفی و یا لحظات بارانی که احساس کودکی بی پناه زیر باران را به شما میدهد، ذرهای از زیبایی آن کاسته نمیشود. قدرت این محیط در PS4 Pro و کیفیت 4K با 60fps به اوج خود میرسد.
جزییات پرداخته شده به رباتهای خاصم نیز نکته قوت دیگر گرافیک این بازیست. حجم بالایی از خلاقیت و قدرت طراحی هنگام برخورد با آنها شما را مجذوب بازی میکند.
اما وقتی به طراحی ظاهری شخصیتها میرسیم کمی جای بحث باز میگردد. با وجود اینکه توجه به جزییات در این بازی بسیار بالاست اما کاستیهایی نیز مشاهده میشود. برای مثال موهای زیبای Aloy در صحنههای مختلف بازی تحت تاثیر باد است اما با کمی دقت متوجه میشوید که حتی در محیطهای کاملاً بسته نیز این موها آرامش ندارند. یا در طی روند بازی شخصیتهایی را میبینید که غرق در لباسهای خاص هستند و هنگام مکالمه با آنها عدم هماهنگی بین لبها و دیالوگ وجود دارد و یا گاه و بیگاه مسیر چشم آنها منحرف میگردد. نکته دیگر که در گرافیک صورت شخصیتها میتوان به آن پرداخت عدم وجود حس در هنگام مکالمات خاص است. این موضوع تا حدی مشهود است که گاهی به شما حس مکالمه با یک آدم آهنی به جای انسان واقعی دست میدهد.
خوب حالا بعد از مطالعه نقد و بررسی بازی Horizon Zero Dawn حس و تجربیات خود را نسبت به این بازی برای گیم پاس و خوانندگانش بنویسید و در قسمت دیدگاهها، پائین همین مطلب به اشتراک بگذارید.
گرافیک بازی عالی بود خیلی حال کردم با گرافیک بازی اما فقط مسئله ای که به نظر من یه کم ممکنه مشکل ساز بشه، اینه که کسانی که یه کم با زبان انگلیسی مشکل داشته باشن قطعا یه جاهایی از بازی برای تصمیم گیری های حین بازی به مشکل میخورن.
دوست عزیز: ممنون از اینکه نظرتون رو با گیم پاسیها مطرح کردین. بی شک ما هم همانند شما از گرافیک کم مثال این بازی لذت بردیم. در مورد انتخاب هم حق با شماست. انتخاب در بازی ممکنه گاهی مشکل ساز بشه. اما با توجه به اینکه که انتخاب های این بازی (بر خلاف بازی هایی مثل Witcher 3) تاثیری بر پایان داستان نداره, افرادی که به زبان انگلیسی تسلطی ندارن میتونن همون اندازه لذت ببرن که افراد مسلط بردن. پیشنهاد میکنم با توجه به تمام نکات لذت بخش بازی, از نکته ای که یاد کردید چشم پوشی کنید و این بازی رو به دوستانتون معرفی کنید.