داستانهای آخرالزمانی عناصر مشترک زیادی دارند. اکثر این عناصر از فیلمها و بعضا سریالهای هالیوودی قرض گرفته شدهاند. یکی از بارزترین آنها وجود زامبیها است. به لطف این فیلمها و سریالها زامبی واژهایست که نیازی به تعریف ندارد. اما در Days Gone به آنها موجودات بد شکل (freaker) گفته میشود. این تفاوت در کنار باقی تفاوتها و شباهتها بخش کوچکیست که در این بررسی قصد مرور آنها را داریم. پس با نقد و بررسی بازی Days Gone همراه گیم پاس باشید.
Days Gone یکی از جنجالیترین پروژههای Bend Studio محسوب میشود. Bend Studio از سری استودیوهای بازی سازی متعلق به شرکت سونی است که تا قبل از Days Gone، در پروژههای کوچکی فعالیت داشت. از جمله معروفترین این پروژهها را میتوان دو نسخه Uncharted برای PSVita دانست.
اما علت جنجالی بودن Days Gone صرفا ورود Bend Studio به یک پروژه AAA نیست. زمانی که سونی در E3 سال ۲۰۱۶ از این بازی رو نمایی کرد توجه افراد زیادی به سوی آن جلب شد. ولی تاخیرهای پیش آمده در ارائه و در کنار آن باگهای متعدد در زمان عرضه باعث شد جمعی از منتقدان به این نتیجه برسند که Days Gone یک پروژهی شکست خورده بوده و سونی با قدرت و سرمایه بیش از حد آن را زنده نگه داشته است. امروز اکثر مشکلات پیش آمده در یک بروزرسانی ۱۸ گیگاباتی رفع شده است. پایه قضاوت ما در ادامه این متن بر اساس بازی بروز رسانی شده خواهد بود.
داستان
پیشتر اشاره کردیم که Days Gone داستانی آخرالزمانی دارد. اما انتظار شما را از یک بازی با حدود ۳۰ساعت گیم پلی (بدون احتساب حدودا ۶ ساعت فیلم میان بازی) برآورده نخواهد کرد. شروع بازی گذری از وقایع روز ۰ دارد. پس از تماشای فیلم اول بازی به حدود دوسال بعد شیوع بیماری مرموز میروید. داستان شروع تقریبا جذابی دارد. چه دموی اول در روز صفر چه رویه شروع بازی. اما ادامه کار بسیار نا امید کننده است.
همانگونه که در عنوان این بررسی دیدید، داستان بیهوده طولانی است و بیش از حد شما را با مشکلات خسته کننده رو به رو میکند. از مشکلات دیگر داستان میتوان به شاخ و برگهای بی انتها اشاره کرد. در مسیر داستان اصلی گاه بیگاه مجبور به انجام کارهایی میشوید که بود یا نبودشان هیچ تاثیری در روند هدف اصلی ندارند.
مشکل بعدی داستان Days Gone در ماموریتهای جانبی مشاهده میشود. نه تنها داستان این ماموریتها ارتباطی به داستان اصلی ندارند، بلکه تکرار در آنها بسیار مشاهده میشود. شاید این ماموریتهای جانبی به روند پیشروی داستان کمک کنند، اما ذرهای جذابیت در داستان ماموریتهای جانبی نخواهید دید.
در کل میتوانیم بگوییم داستان Days Gone جذابیتی نسبی دارد و میتوانست خیلی زودتر از آنچه بازی سازان برای ما در نظر گرفتهاند به پایان برسد.
گیم پلی
این که یک مجموعه مانند Bend Studio برای اولین تجربه Open World سراغ پروژهای مانند Days Gone برود موضوع خارج از عرفی نیست. قبل از Bend Studio، استودیوی Guerrilla Games این ریسک را پذیرفت و یک بازی دوست داشتی به نام Horizon Zero Dawn به صاحبان PS4 معرفی کرد. اما Days Gone برای نسلی که تجربه بازیهایی چون Horizon Zero Dawn را در بخش انحصاری و Red Dead Redemption 2 را در سابقه خود دارند کمی نا امید کننده بود.
به گفته توسعه دهندهگان ساختار اصلی الهام گرفته شده از سریال Sons Of Anarchy برای کاراکترها، فیلم World War Z برای طراحی freakerها و Red Dead Redemption 2 برای دنیای Open World است. از این رو تصمیم گرفتیم گیم پلی بازی را با دسته بندی موارد الهام گرفته شده بررسی کنیم:
Sons Of Anarchy:
وسیله اصلی شما برای جابه جایی در Days Gone موتور سیکلت است. در ابتدا بازی طعم کوچکی از یک موتور بروز را به شما میدهد. اما یک اتفاق کوچک باعث میشود مجبور شوید وسیله نقلیه خود را خود را به یک موتور با امکانات پایهای تغییر دهید.
بروزرسانیها در Days Gone دو عنصر اساسی دارد. میزان اعتبار و اعتماد در هر کمپ. قبل از این که در مورد میزان اعتماد و اعتبار بگوییم بهتر است کمی راجع به کمپ ها صحبت کنیم. کمپها محلهایی هستند که شما در آن ایمن از هرگونه خطر هستید و میتوانید با استراحت کردن باعث گذر زمان شوید.
استراحت صرفا به کمپهای مورد اعتماد خلاصه نمیشود. طی روند بازی به گروههای خطرناکی بر میخورید که محلی را برای استقرار خود برگزیدهاند. یکی از سری ماموریتهای شما از بین بردن این گروههاست. برخی از این گروهها جایی به نام پناهگاه (bunker) در محل استقرار خود دارند. در پناهگاه علاوه بر دسترسی به روش تهیه مواردی چون تله، نوع تیر، کمد سلاحها و نقشه محیط، امکان استراحت نیز وجود دارد.
شما به عنوان شخصیت اصلی بازی به عضویت کمپهای دوست در نمیآیید و صرفا برایشان کار انجام میدهید. این کارها یا به روند داستان اصلی کمک میکنند، یا به عنوان ماموریت جانبی بازی محسوب میشوند. هر ماموریت به میزان اعتبار شما میافزاید. اما هر کدام از آنها اعتماد کمپ به شما را نیز زیاد میکند. با افزایش اعتماد، امکانات جدید در اختیارتان قرار میگیرد. علاوه بر ماموریت دو راه دیگر برای بدست آوردن اعتبار و اعتماد وجود دارد. یکی در اختیار گذاشتن گوشت اجساد حیوانات و گیاهان مختلفی که در مسیر بدست میآورید به آشپزخانه کمپ است. راه دوم در اختیار گذاشتن گوش freakerها به مسئول مربوطه در کمپ مد نظر شماست.
کمپ ها به صورت تخصصی یا امکانات بروزرسانی موتور سیکلت را در اختیارتان قرار میدهند، یا امکان دسترسی به اسلحه جدید را فراهم مینمایند. البته یک کمپ هر دوی این امکانات را فراهم میکند، اما این موضوع باعث نمیشود از دیگر کمپها بینیاز شوید. امکانات هر کمپ نسبت به دیگری متفاوت خواهد بود.
در مجموع سه کمپ برای بروزرسانی موتور سیکلت یاری رسان هستند. بروزرسانیها در حالت کلی به دو بخش ظاهری و ساختاری تقسیم میشوند. در بروزرسانی ظاهری علاوه بر رنگ، اجزایی مانند چراغ، گلگیر و … برای زیباسازی موتورسیکلت نیز وجود دارد. برای رنگ موتور علاوه بر رنگ شاسی و باک، امکان اعمال پوسته (Skin) نیز وجود دارد.
بروزرسانی ساختاری شامل بخشهای مختلفی چون سرعت، کنترل، مقاومت و … است. یک موضوع شایان توجه در بروزرسانی ساختاری خرید یا افزایش حجم خورجین موتور است. با خرید خورجین میتوانید یک پک از مهمات برای اسلحههای همراه داشته باشید. فقط فراموش نکنید با هر بار استفاده از خورجین مهمات کل اسلحهها پر میشود. پس زمانی از مهمات خورجین استفاده کنید که نیاز به پر کردن تمام اسلحه ها داشته باشید.
حال که صحبت از اسلحه شد بد نیست رویه استفاده از سلاحهای مختلف را بررسی کنیم:
رویه استفاده از سلاحها در بازی Days Gone
سلاح اصلی در بازی Days Gone
شخصیت اصلی بازی قابلیت حمل دو سلاح اصلی را دارد. سلاح اصلی میتواند بر اساس ماموریت تغییر کند. متاسفانه موتور شما قابلیت حمل تمام سلاحهای اصلی را ندارد. برای دسترسی به سلاحهایی که حمل نمیکنید باید سراغ کمد سلاحها بروید. این کمدها از طریق کمپهای دوست یا پناهگاه گروههای خطرناک در دسترس است. فقط فراموش نکنید تنها سلاحهای خریداری شده در این کمد ذخیره میگردد. لذا اگر سلاحی را از جسد افراد برداشتید و از دادید، آن سلاح از دسترس شما خارج خواهد بود.
سلاحهای اصلی را میتوان به سه دسته اصلی تقسیم کرد. دسته اول سلاحهای کم تیر مثل تیر و کمان یا شات گان است. تیر و کمان تنها سلاحی است که طی روند بازی امکان ساخت تیرهای مختلف را به شما میدهد. بقیه سلاحهای این رده تیرهای مخصوص خود را دارند که یا باید از جسد افراد بردارید یا در کمپهای دوست بخرید. دسته دوم سلاحهای پر تیر هستند. از مسلسلهای معمولی تا مسلسلهایی که خشاب بزرگ دارند همگی در این دسته بندی قرار میگیرند. دسته سوم سلاحهای شلیک راه دور است. در طی روند بازی مدلهای مختلفی از این مدل اسلحه مییابید.
برای بالا بردن حجم تیر اسلحهها دو راه دارید. اول خرید خشاب اضافی از فروشگاه است. در این حالت یک علامت بعلاوه کنار تیرهای شما قرار میگیرد. راه دوم خرید Skill افزایش حجم خشاب از منوی تواناییهاست. پیشنهاد میکنیم مسیر رسیدن به این توانایی را در لیست کارهایتان قرار دهید.
یکی دیگر از قابلیتهای سلاحهای اصلی (و فرعی) قابلیت نصب فیلتر هوای ماشین برای بی صدا کردن تیرهاست. فراموش نکنید عمر این فیلترها مشخص است و پس از شلیک تعداد خاصی از روی سلاح میافتند.
سلاح فرعی در بازی Days Gone
اولین سلاح رسمی بازی یک کلت است که به عنوان سلاح جانبی در اختیار شما قرار میگیرد. سلاح جانبی در کل قدرت و حجم تیر کمی دارد. اما در طی روند بازی میتوانید سلاحهای بهتری را خریداری کرده یا بدست آورید. برای تغییر آن سلاحها نیز نیاز دارید سراغ کمد اسلحهها در محلهای مشخص شده بروید.
- نارنجک و مولوتوف: تفاوت این دو نام تقریبا برای همه آشناست. مولوتوف یک محدوده و هرچه داخل آن است را به آتش میکشد. اما نارنجک باعث انفجار در یک محدوده میگردد. راه دسترسی به این دو نوع سلاح متفاوت است:
مولوتوف: پس از جمع آوری مواد اولیه قابلیت ساخت دارند. همچنین با گشتن اجساد انسانها میتوانید آنها را بدست آورید.
نارنجک: نارنجکهای نظامی از طریق اجساد انسانها یا فروشگاه کمپهای خاص بدست میآیند. نارنجکهای نظامی موجود در بازی انفجاری یا فلش هستند. نارنجکهای غیر نظامی یا دست ساز را میتوانید با جمع آوری مواد اولیه بسازید و یا از اجساد بدست آورید.
- تله: تلهها میتوانند ساختار انفجاری یا غیر انفجاری داشته باشند. برای مثال میتوانید تلههایی را داشته باشید که freakerها را به سمت خود جلب کنند. این جمع کردن freakerها در یک محل کاربردهای متفاوتی دارد. مثلا جمع شدن آنها در یک محل بهرهوری نارنجک یا مولوتف را بهتر میکند. تلههای انفجاری میتوانند بر روی زمین قرار گیرند و با رد شدن دشمنان از روی آنها یا نزدیکشان فعال گردند.
- سلاح دستی: سلاح دستی در Days Gone دو حالت دارد. اول چاقوی شخصیت اصلی که قدرت بسیار کمی دارد. بهترین کاربرد این چاقو زمانی ست که در خفا میخواهید دشمن خود را به هلاکت برسانید. دوم سلاحی است که با دو دست از ان استفاده میکنید. این سلاح عمر مشخصی دارد و پس از تعداد ضربات مشخص میشکند. تنها راه افزایش عمر دسته دوم دریافت Skill تعمیر این سلاح و استفاده از Scrap برای تعمیر آن است. نکته جالب در مورد سلاح دستی نوع دوم امکان ساخت انواع مختلف در طی روند بازی است. این امکان قدرت و عمر بهتری را در اختیارتان میگذارد. سلاحهای دستی یکی از بهترین روشهای از پا در آوردن سریع دشمنان بدون ایجاد صداست.
World War Z:
زامبیها یا freakerهای Days Gone زمانی که شما را ندیدهاند تقریبا بی آزارند. اما وقتی دیده شدید بهتر است در سریع ترین زمان ممکن و بدون صدا آنها را از پا درآورید. چرا که کشتن آنها با کمک هر وسیله صدا داری ممکن است باعث جلب توجه جمع کثیری از freakerها شود. جلب توجه freakerها توجه بقیه freakerهای محدوده را جلب و آنها را به سوی شما میکشاند.
به تعداد زیاد freakerها در یک محل horde گفته میشود. در ابتدای بازی بهتر است هر زمان که به horde برخوردید فرار کنید. اما برخود با hordeها اجتناب ناپذیر است. از زمانی که بازی شما را مجبور به برخورد با horde میکند، بهتر است در پی جمع آوری امکانات مورد نیاز برای این کار باشید. سلاحهای پر خشاب، تلههای انفجاری و مولوتوف سه فاکتور عالی برای برخود با horde است. نابودی هر horde علاوه بر تعداد زیادی گوشت جهت در اختیار کمپ مد نظر شما گذاشتن، افزایش اعتبار و اعتماد یک کمپ خاص را برایتان خواهد داشت.
freakerها در محلی به نام لانه (nest) جمع میشوند. نابود کردن nestها در نقشه امکان سفر سریع fast travel بین جاهای مختلف را برایتان فراهم میکند. علاوه بر این، نابودی nestها باعث افزایش اعتبار و اعتماد در کمپی خاص میگردد.
Red Dead Redemption 2:
مقایسه Days Gone با Red Dead Redemption 2 کمی بیانصافیست. شاید طراحی دنیا، حیوانات و… از Red Dead Redemption 2 الهام گرفته شده باشد اما نباید فراموش کرد Rock Star سالهاست بهترین عناوین Open World را به دنیای بازی معرفی کرده و قطعا اولین تجربه Bend Studio در این دسته بندی حرف زیادی برای گفتن در مقابل این آثار ندارد.
اما در مقام الهام، Days Gone دنیای زیبا و کم نقصی را معرفی میکند. در دنیای Days Gone حالتهای مختلف آب و هوایی با سختیهای خاص جهت رفت و آمد خواهید دید. حیوانات و دشمنان در جاهای مناسبی در مسیرتان قرار میگیرند. شاید دنیای Days Gone جزء معدود مواردی باشد که گذر از آنها لذت بخش خواهد بود.
موزیک
موزیک Days Gone ساخته Nathan Whitehead است. لذت بردن از موزیک Days Gone بیشتر به سلیقه شما مربوط است. اگر مثل ما طرفدار سبک موزیک جنوب آمریکا هستید، قطعا از آن لذت خواهید برد. به گفته Nathan Whitehead محیط کلی، نقشی اساسی در نوشتن موزیک داشته است و تمام سعی این موزیسین انطباق ساختار موزیک با ساختار دنیای بازی بوده است.
در ترکیب موزیک Days Gone میتوانید احساسات را در سطحی وسیع ببینید. در واقع و بدون اغراق میتوان گفت موزیک بهترین بخش بازی برای ما بود.
صداگذاری و بازیگری صدا
بازیگران به خوبی کار خود را در Days Gone انجام دادهاند. با وجود این که Days Gone مملو از مکالمات بیهوده است، اما بازیگران تمام تلاش خود را در این زمینه کردهاند. مکالمهها روان بیان میشوند و برای کسانی که علم کمی از زبان انگلیسی دارند به راحتی قابل فهم هستند.
گرافیک
گرافیک بازیهای اختصاصی PS4 همواره بینقص بودهاند. با وجود خطاهای ظاهری بیشمار در زمان انتشار، قدرت Unreal Engine 4 بعد از نصب بستهی ۱۸گیگابایتی به خوبی قابل مشاهده است. بعد از نصب این بسته تقریبا هیچ جایی برای ایراد گرفتن از گرافیک Days Gone دیده نمیشود.
از بعد هنری اجزای بازی ساختاری تقریبا باورپذیر دارند. تمام اجزای ملموس مانند طبیعت، انسانها و … کاملا شبیه به نمونه واقعی هستند. اجزای غیر ملموس مانند freakerها یا حیوانات آلوده به ویروس نیز بسیار خوب و قابل باور طراحی شدهاند. شاید گاها مواردی را در طراحی ببینید که این موضوع را نقض کنند. برای مثال خرسهای آلوده به ویروس یا Ragersها را همواره با سیم خاردار تنیده شده به بدنشان خواهید دید. البته این مثالها بسیار کم بوده و احتیاج به دقت زیاد دارند.