رویای بازی با کیفیت از طریق اینترنت از سال ۲۰۰۰ راه واقعیت شدن را در پیش گرفت. در E3 آن سال شرکت G-Cluster این سرویس را ارائه کرد. پنچ سال بعد شرکت آلمانی Crytek اعلام کرد بازی Crysis قابلیت پیش روی از طریق اینترنت را داراست. هر کدام از این پروژهها ها و پروژههای های بعد از آن، یا با شکست مواجه شدند یا در حد یک فروش کوچک باقی ماندند. چرا که عدم دسترسی به اینترنت و سختافزار مورد نیاز امکان پیشرفت را از چنین پروژههایی سلب مینمود. امروز پس از گذشت ۱۹ سال و به یمن ورود بزرگترین شرکت فناوری اطلاعات دنیا یعنی گوگل به عرضه بازی آنلاین، بر آن شدیم با نقد و بررسی اولین نسخه انتشار یافته از Stadia در خدمت شما خوانندگان عزیز گیم پاس باشیم.
مشخصات ظاهری
بسته بندی Google Stadia Founder Edition به طرز عجیبی کوچک است. البته تنها محتوای بزرگ این بسته یک کنترلر بود. به همراه کنترلر کابل USB-C، شارژر دسته، Chrome Cast Ultra و شارژر Chrome Cast (با قابلیت اتصال کابل شبکه) نیز وجود داشت. متاسفانه سرویس Google Stadia برای کشور عزیزمان ایران در دسترس نیست و ما مجبور شدیم برای استفاده از این سرویس از ابزارهای دور زدن تحریم بهره بگیریم.
کنترلر در اولین برخورد حس خوبی به دستان شما میدهد، در کل میتوان عنوان کرد این کنترلر ترکیبی از کنترلرهای Xbox و PlayStation است. وزن آن حدود ۲۷۰ گرم بوده و حالت قرارگیری دکمه ها به شکلیست که هر شخصی با سابقه استفاده از کنترلر خیلی زود به آن عادت میکند.
نصب و راهاندازی
مراحل نصب و راهاندازی تا حدودی زمانبر و خسته کننده بود. ولی عدم انتظار برای نصب بازی و اجرای لحظهای آن خستگی مراحل راهاندازی را از تن بدر میکند. سرویس فعلی stadia شما را ملزم به پرداخت ده دلار ماهیانه میکند و اگر بخواهید مانند ما قبل از انتشار رسمی از آن استفاده کنید، باید حتما کد دعوت به سرویس را داشته باشد.
بعد از راهاندازی سرویس دو بازی Destiny و Samurai Shodown به صورت رایگان در اختیار شما قرار میگیرد. برای دسترسی به بازیهای دیگر باید هزینه آنها (که قالبا با تخفیف همراه هستند) را بپردازید.
بازی Destiny برای طرفداران بازی های First Person کاملا آشناست اما بازی Samurai Shodown یک بازی مبارزهای در سبک رینگ (مانند Mortal Kombat) است که با توجه به امکاناتی که در اختیارتان قرار میدهد، هیجان زیادی را برایتان به همراه خواهد داشت.
کیفیت و سرعت بازیها
کیفیت اجرای بازی در google stadia رابطه مستقیم با سرویس اینترنت شما دارد. متاسفانه با وجود اینکه در زمان تست سرعت اینترنت ما ۳۷mbps بود اما بر خلاف ادعای گوگل نتوانستیم از کیفیت ۴k بهره ببریم. در ابتدا دو بازی رایگان را از طریق Chrome cast روی تلویزیون با کیفیت Full HD اجرا کردیم. کیفت بازیها به طرز باور نکردنیای خوب بودند. اگر نزدیک تلویزیون میشدیم میتوانستیم آثار Picture Compression را در تصویر ببینیم، اما باز تاکید میکنیم برای بازیای که از طریق اینترنت در حال اجرا بود کیفیت بینظیر بود. در بحث لگ نیز باید بگوییم که طی روند اجرای بازی به ندرت و بسیار کم لگ مشاهده کردیم.
بازی با PC اما اندکی متفاوت بود. لگ ها بیشتر و کاهش کیفیت محسوس تر مشاهده میشد. حذف Chrome cas تاثیر خود را به وضوح نمایش داد. در مقایسه با یک PC گیمینگ معقول؛ stadia تقریبا راه زیادی را در پیش دارد.
متاسفانه استفاده از stadia بر روی گوشیهای iPhone و Samsung در حال حاضر امکانپذیر نیست و برای استفاده از این سرویس فعلا باید Google Pixel با اندروید نسخه ده در اختیار داشته باشید. مشکل دیگری که امیدواریم گوگل تا قبل از انتشار این کنسول اقدام به رفع آن کند عدم پشتیبانی سرویس از ۴G است. برای استفاده از Stadia در تلفن همراه حتما باید به WiFi متصل باشید و کنترلر خود را با کابل USB-C به گوشی متصل کنید. در مجموع اگر بخواهیم دو بازی Stadia را با بازیهای روز تلفن همراه مقایسه کنیم، گوگل به زیبایی بازیهای با کیفیت کنسول و PC را به تلفن همراه منتقل نموده است.
با توجه به تمام مزیتهای بزرگ و مشکلات کوچک Stadia که تا اینجا مطرح کردیم، بد نیست کمی از مشکلات بزرگ آن نیز بگوییم. اولین مشکل بزرگ هزینه نسبتا بالای این سرویس است. پرداخت ماهیانه ده دلار و به طبع از آن پرداخت هزینه بازیها به صورت جداگانه چیزیست که به مرور زمان این Stadia را نسبت به کنسولها و یا حتی PC تبدیل به سرویسی گران قیمت میکند.
مشکل بعدی که اطمینان داریم تا زمان انتشار رسمی رفع میگردد، به بیرون پرت شدن از بازیهای خریداری شده بود. ما برای تست مقایسه تصویر، بازی red dead redemption 2 را خریداری کردیم و متاسفانه بعد از چهار بار تلاش توانستیم وارد بازی شویم.
آخرین مشکلی که به چشم آمد و اطمینان داریم تا زمان انتشار تا حدودی رفع خواهد شد تعداد کم عناوین قابل خرید برای Stadia است.
جمع بندی
google stadia راه زیادی را در پیش دارد. حتی اگر در کشور ما این سرویس در دسترس بود باز به قطع میتوانستیم پیشبینی کنیم که به علت عدم دسترسی همگانی به سرویس اینترنت مورد نیاز این کنسول طرفداران زیادی نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورها نخواهد داشت.
قطعا گوگل از بسیاری از افراد که قبلا اقدام به این حرکت انقلابی کردهاند جلوتر است. اما حتی با وجود رفع مشکلات مطرح شده راه زیادی را جهت بهبود این سرویس و همگانی کردنش در پیش دارد.
چندی پیش دو کمپانی سونی و مایکروسافت در اقدامی دور از پیشبینی اعلام کردند که تصمیم دارند در زمینه بازی از طریق بستر اینترنت با هم همکاری داشته باشند. اگر از جزئیات این همکاری اطلاع ندارید می توانید خبر همکاری مایکروسافت و سونی را که در گیم پاس منتشر شده است، مطالعه کنید. اگر هم اطلاع دارید با ما و گیم پاسیها نظر خود را در میان بگذارید و بگویید به نظر شما برنده بازی از طریق اینترنت Google Stadia است یا دو کمپانی قدرتمند سونی و مایکروسافت.
با این قیمت اشتراک ماهیانه و سرعت اینترنت پایین و پینگ بالا تو ایران، فک نکنم ایرانیا ازش استقبال کنن
یکی از مشکلات دیگه، داع کردنه زیاده کروم کست اولترا هست، که خیلی ها به گوگل اعتراض کردن بابتش، به حدی داغ میشه از بازی میپره بیرون.