بسیاری از فعالان صنعت بازیهای ویدیویی این دغدغه را دارند که Resident Evil Village نیز ممکن است در زمان عرضه با مشکلاتی مشابه با Cyberpunk 2077 مواجه شود. با گیم پاس همراه باشید تا تفاوت عرضه Resident Evil Village و Cyberpunk 2077 را با هم بررسی کنیم.
در آستانه انتشار بازی بزرگ و مورد انتظار Resident Evil Village هستیم و از آنجا که این بازی نیز قرار است همانند Cyberpunk 2077 همزمان برای هر دو نسل کنسول عرضه شود، نگرانیهایی وجود دارد.
مقایسه Cyberpunk 2077 و Resident Evil Village
هیچکس فکرش را هم نمیکرد که یک استودیو AAA با آن خوشنامی و آثار درخور تحسین، بعد از حدود ۸ سال کار بر روی یک اثر، در زمان عرضه بازی با اینهمه مشکلات روبرو شود. بله، صحبت از CD Projekt Red و بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ است.
البته در حال حاضر بحث بر سر رفع مشکلات بازی نیست، بلکه موضوع این است که طرفدارانی که ۸ سال منتظر بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ بودند، در زمان عرضه این بازی، به خصوص برای کنسولهای نسل هشتم، با یک فاجعه در دنیای بازیهای ویدیویی مواجه شدند. چیزی که اصلا انتظارش را نداشتند.
و حالا یکبار دیگر، یک استودیو Triple-A دیگر و یک بازی مورد انتظار دیگر که مدتها است طرفداران انتظار آن را میکشند و قرار است بر روی هر دو نسل هشتم و نهم قابل اجرا باشد. بله، اینبار صحبت از Resident Evil Village است.
اینکه کپکام و سی دی پراجکت رد استودیوهای متفاوتی هستند و Cyberpunk 2077 نیز با Resident Evil Village کاملا متفاوت است امری بدیهی است. اما با توجه به اتفاقاتی که به تازگی افتاده است، به سختی میتوان این دو بازی و دو استودیو را با هم مقایسه نکرد.
اگر به دنبال تفاوتهای این دو بازی بگردیم باید بگوییم اولین موضوعی که به چشم میآید این است که در حالیکه سی دی پراجکت رد کمتر از سه دهه است تأسیس شده (سال ۱۹۹۴) و کمی بیش از هزار کارمند دارد، کمپانی کپکام بیش از چهار دهه سابقه فعالیت دارد (تأسیس ۱۹۷۹) و دو برابر سی دی پراجکت رد کارمند دارد. این کمپانی آثاری همچون فرنچایزهای Resident Evil، Street Fighter، Monster Hunter و … را در کارنامه دارد.
پس شاید بتوان با اعتماد به پشتوانه تجربی کپکام انتظار داشت نسخه نسل هشتم Resident Evil Village مشکلاتی نظیر سایبرپانک ۲۰۷۷ را نداشته باشد، بعلاوه این بازی به اندازه Cyberpunk 2077 بلند پروازانه نیست. این تنها چند مورد از تفاوت عرضه Resident Evil Village و Cyberpunk 2077 بود.
بسیاری از فعالان صنعت بازیهای ویدیویی این دغدغه را دارند که Resident Evil Village نیز ممکن است در زمان عرضه با مشکلاتی مشابه با Cyberpunk 2077 مواجه شود.
با گیم پاس همراه باشید تا در این خصوص بیشتر بخوانید.
آیا Resident Evil Village به سرنوشت Cyberpunk 2077 دچار میشود؟
در آستانه انتشار بازی بزرگ و مورد انتظار Resident Evil Village هستیم و از آنجا که این بازی نیز قرار است همانند Cyberpunk 2077 همزمان برای هر دو نسل کنسول عرضه شود، نگرانیهایی وجود دارد.
هیچکس فکرش را هم نمیکرد که یک استودیو Triple-A با آن خوشنامی و آثار درخور تحسین، بعد از حدود ۸ سال کار بر روی یک اثر، در زمان عرضه بازی با اینهمه مشکلات روبرو شود. بله، صحبت از CD Projekt Red و بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ است.
البته در حال حاضر بحث بر سر رفع مشکلات بازی نیست، بلکه موضوع این است که طرفدارانی که ۸ سال منتظر بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ بودند، در زمان عرضه این بازی، به خصوص برای کنسولهای نسل هشتم، با یک فاجعه در دنیای بازیهای ویدیویی مواجه شدند. چیزی که اصلا انتظارش را نداشتند.
و حالا یکبار دیگر، یک استودیو Triple-A دیگر و یک بازی مورد انتظار دیگر که مدتها است طرفداران انتظار آن را میکشند و قرار است بر روی هر دو نسل هشتم و نهم قابل اجرا باشد. بله، اینبار صحبت از Resident Evil Village است.
اینکه کپکام و سی دی پراجکت رد استودیوهای متفاوتی هستند و Cyberpunk 2077 نیز با Resident Evil Village کاملا متفاوت است امری بدیهی است. اما با توجه به اتفاقاتی که به تازگی افتاده است، به سختی میتوان این دو بازی و دو استودیو را با هم مقایسه نکرد.
اگر به دنبال تفاوت عرضه Resident Evil Village و Cyberpunk 2077 بگردیم، باید بگوییم اولین موضوعی که به چشم میآید این است که در حالیکه سی دی پراجکت رد کمتر از سه دهه است تأسیس شده (سال ۱۹۹۴) و کمی بیش از هزار کارمند دارد، کمپانی کپکام بیش از چهار دهه سابقه فعالیت دارد (تأسیس ۱۹۷۹) و دو برابر سی دی پراجکت رد کارمند دارد. این کمپانی آثاری همچون فرنچایزهای Resident Evil، Street Fighter، Monster Hunter و … را در کارنامه دارد.
پس شاید بتوان با اعتماد به پشتوانه تجربی کپکام انتظار داشت نسخه نسل هشتم Resident Evil Village مشکلاتی نظیر سایبرپانک ۲۰۷۷ را نداشته باشد، بعلاوه این بازی به اندازه Cyberpunk 2077 بلند پروازانه نیست.
از طرفی کپکام راهی بسیار دشوارتر از سی دی پراجکت رد در پیش رو دارد. به این دلیل که کپکام قصد دارد نسخههای PS4، PS5، Xbox One، Xbox Series X و حتی پی سی بازی را یکجا منتشر کند.
در حالیکه سی دی پراجکت رد انتشار نسخههای نسل نهم بازی یعنی PS5 و Xbox Series X را به چند ماه بعد از انتشار نسخههای دیگر بازی موکول کرد. که البته این کار هم تأثیری در کاهش مشکلات بازی نداشت. در این بین انتشار نسخهای مختص Xbox One X و PS4 Pro نیز میتواند کار را برای کپکام بیش از پیش سخت کند.
عرضه بازی بصورت بین نسلی چه مشکلاتی در پی خواهد داشت؟
به طور کلی، عرضه یک بازی برای چند نسل از کنسولها به نوبه خود کار دشوار و به معنای واقعی کلمه یک شاهکار است. پیچیدگی بازیهای نسل حاضر به اضافه تنوع کنسولها دو نسل در یک زمان، مزید بر علتی است که معتقدیم کار کپکام چندین برابر سخت و البته اگر درست و بی نقص انجام شود، شاهکاری ستودنی است.
ناگفته نماند سایبرپانک ۲۰۷۷ تنها پروژهای نیست که Resident Evil Village را با آن مقایسه میکنیم. The Evil Within را نیز میتوان در مقام مقایسه با این بازی در نظر گرفت. یک بازی ترسناک دیگر که با پشتوانه ناشری بزرگ و سرشناس، در زمان عرضه هم برای کنسولهای نسل خود و هم پلتفرم پی سی در یک زمان عرضه شد.
The Evil Within از نظر گرافیک و گیم پلی خیلی بلندپروازانه نبود، اما اما بازی ترسناک نسبتا خوبی بود که در زمان خود افتخاری به شمار میرفت. اما این بازی هم بر روی کنسولهای Xbox 360 و PS3 که در واقع نسل هفتم بازیهای ویدیوی محسوب میشدند، مشکلات عدیدهای داشت و با وجود اینکه پچهای آپدیت زیادی دریافت کرد، اما باز هم این نسخههای باز به کیفیت مطلوب و دلخواه طرفداران نرسیدند.
در آن زمان رفع همه مشکلات و به اصطلاح اتو کشی دوباره نسخه نسل هفتم بازی برای بتسدا که ناشر این بازی بود به صرفه نبود. زیرا نسخههای نسل هشتم بازی که در آن زمان نسل جدید بود، به اندازه کافی فروش کرده بود و سود مورد نظر ناشر از فروش بازی بر روی نسل هشتم کنسولها عایدش شده بود.
بنابراین بتسدا ترجیح میداد بر روی ساخت ادامه مجموعه و نسخه بعدی اثر استودیو Tango Gameworks یعنی The Evil Within 2 سرمایهگذاری کند تا صرف وقت و هزینه برای رفع مشکلات و باگهای نسخه قبل بر روی نسل قبل.
این سیاست نتیجه داد و نسخه دوم فرنچایز که همان The Evil Within 2 بود بازی بهتری از آب درآمد. دلیل این بهتر بودن را نیز میتوان این موضوع دانست که تکلیف انتشار این بازی روشن بود؛ این بازی تنها برای یک نسل، آن هم نسل هشتم منتشر شد و زمانی که قرار بود برای توسعه بازی برای چهار نسخه در دو نسل صرف شود، صرف دو نسخه بهتر از بازی شد.
بخش آنلاین بازی معضلی دیگر برای انتشار
لازم به تضیح است که Resident Evil Village همراه با یک بخش آنلاین با نام Re:Verse عرضه میشود و همین موضوع هم میتواند درصد خطا در زمان انتشار بازی را بالا ببرد. زیرا کپکام تلاش خواهد کرد این بخش را نیز در کنار سایر نسخههای بازی، بی عیب و نقص و به بهترین شکل به صورت میان نسلی ارائه کند.
شاید به خاطر داشته باشید که همین اتفاق برای Black Ops 3 نیز افتاد. این بازی با پشتیبانی اکتیویژن، یکی از بزرگترین ناشران صنعت بازیهای ویدیویی، بخش کوآپ خود در راه عرضه میان نسلی به صورت همزمان از دست داد.
البته تمام مطالبی که مطرح شد تنها بررسی وضعیت Resident Evil Village و مقایسه آن با عرضه بازیهای دیگر به خصوص Cyberpunk 2077 است و دلیلی بر اینکه این بازی در زمان لانچ حتماً مشکلات مشابهی را خواهد داشت نیست.
با وجود تمام این مقایسهها و پیشبینیها، به نظر میرسد که ساخت این بازی پروژهای که به خوبی مدیریت شده است و بر اساس برنامهریزیهای قبلی پیش میرود.
با این حال، اگر با علائمی مشابه آنچه برای سایبرپانک ۲۰۷۷ اتفاق افتاد مواجه شدید، این احتمال را بدهید که یک جاری کار میلنگد. علائمی نظیر تأخیرهای بدون دلیل موجه در زمان انتشار بازی، انتشار تریلرهای از پیش ساخته شده به جای نمایش گیم پلی واقعی بازی و همچنین تأخیر در عرضه بخش مولتی پلیر بازی.
البته باز هم عنوان میکنیم ممکن است هیچکدام از این اتفاقها نیافتد و باز هم بازی با مشکل عرضه شود و یا حتی برعکس. همه مطالبی که عنوان شد صرفا برای بررسی احتمالات بوده است و ما هم همانند طرفداران بازی امیدواریم یک بازی بزرگ و جذاب را از کپکام ببینیم و از تجربه آن لذت ببریم.