شاید بتوان فاکتورهای زیادی را برای لذت بردن از بازی مطرح کرد. فاکتورهایی مانند روایت یا داستان، گیم پلی، گرافیک و… . اما بهحق پاسخ سوال چرا آثار چند سال اخیر Naughty Dog در این حد مورد توجه مخاطبان قرار گرفته؛ این است که در کنار گرافیک بی نظیر این آثار، داستان نقش اصلی را در این موفقیتها ایفا میکند. آثار این شرکت آمریکایی پس از نسخه اول Last of Us Part داستانهایی را در اختیار مخاطب میگذارند که همانند یک اثر معروف هالیودی نه تنها بازیکن، بلکه بعضا افراد خانواده او را در مقابل نمایشگر میخکوب میکند تا از آن لذت ببرند. امروز که حدود هفت سال از انتشار بهترین بازی سال ۲۰۱۳ یعنی نسخه اول Last of Us Part میگذرد با گیم پاس و نقد و بررسی نسخه دوم این فرانچایز محبوب همراه شوید.
Last of Us Part 2 را از جنبههای مختلفی میتوان مورد بررسی قرار داد. اما ما تصمیم گرفتیم بخش زیادی از این بررسی را با مقایسه نسخه قبل بیان کنیم. با وجود آنکه ما در گیم پاس سعی میکنیم در نقد و بررسی بازیها از بیان هرگونه اسپویل بپرهیزیم، اما ممکن است مطالعه این نقد و بررسی انتظاراتی را در ذهن شما برای وقوع شکل دهد. لذا اگر میخواهید تجربه صد درصدی هیجان بازی را در اختیار داشته باشید، پیشنهاد میکنیم مستقیما به بخش نتیجه گیری رفته و پس از اتمام بازی به مطالعه کامل نقد و بررسی بپردازید.
داستان
وقایع داستان Last of Us Part 2 چهار سال بعد از نسخه اول اتفاق میافتد. جهت یادآوری باید بگوییم که الی و جول پس از ماجراجوییهای نسخه اول به سمت شهری که تامی (برادر جول) همراه همسر خود پایه گذاری کرده برمیگردند. در ابتدای داستان میبینیم که جکسون (شهر پایه گذاری شده توسط تامی و همسرش) بسیار بزرگ شده، آدمهای زیادی به آن پیوستهاند و ساختار اجتماعی منظمی گرفته است.
بر خلاف نسخه اول و شوک احساسی که در ابتدای آن به بازیکن وارد میشود، حدودا یک ساعت اول نسخه دوم رویه داستان بسیار آرام است. اما اگر با Neil Druckmann آشنایی داشته باشید، در هر ثانیه از روند بازی منتظر وقوع آن لحظه پر از احساس خواهید بود. البته که این انتظار شما بیمورد نیست و بعد از حدود یک ساعت از شروع بازی یکی از پر احساس ترین وقایع داستان رخ میدهد. جزئیات این واقعه را به شما میسپاریم تا هنگام بازی آن را تجربه کنید. چرا که اگر مانند ما مستقیم از تبلیغات به سمت بازی رفته باشید چیزی فرای انتظارتان خواهید دید.
تفاوت دوم داستان Last of Us Part 2 با نسخه اول، دو وجهی بودن داستان است. جدا از مواقعی که داستان با فلش بک پاسخ سوالاتتان را میدهد، در این قسمت از Last of Us دو داستان جداگانه، روایت دو شخصیت را بیان میکند که یکی از آنها الی ۱۸ ساله است. نکته زیبای این این دو روایت این است که هردوی آنها در یکی از بهترین نقاط تلاقی ممکن به هم وصل میشوند. پس از این اتصال و آشنایی با این دو شخصیت داستان انسجام خود را در بحث تمرکز بر روی شخصیت ها از دست میدهد و با جا به جایی بین آنها شما را به لحظات پایانی سوق میدهد.
برای روایت مطرح شده در Last of Us Part 2 نمیتوان حد وسط گذاشت. همانند نسخه اول شاید پس از اتمام بازی از آن متنفر باشید، و شاید با تمام وجود آن را دوست بدارید. اما چیزی که تقریبا تمام منتقدین بر روی آن اتفاق نظر خواهند داشت این است که این اثر Neil Druckmann بی شک در هوشمندانهترین حالت ممکن طراحی شده و شاید تعداد انگشت شماری بتوانند جایگزین بهتری برای آن بیابند.
گیم پلی
دو روی سکه داستان در گیم پلی آن نیز تاثیر زیبایی گذاشته است. از این رو هنگام تجربه هر داستان یک سری تفاوت در گیم پلی آن نیز مشاهده میکنید. لیست امکانات موجود برای Last of Us Part 2، به همراه تفاوتها با نسخه اول را تقریبا میتوان به شکل زیر تقسیم بندی کرد:
- بقا و مخفیکاری: یکی از وفاداریهای این نسخه نسبت به نسخه قبل کمبود منابع است. حتی اگر شما بتوانید در منابع خود صرفه جویی کنید، امکان حمل یک منبع خاص محدود بوده و شاید مجبور باشید گاها از برداشتن یک سری از آنها صرف نظر کنید.
تفاوت اصلی مخفیکاری در Last of Us Part 2 نسبت به نسخه قبل، این است که دیگر انتظار در جایی که پنهان شدهاید کاربردی نیست و در صورت عدم جا به جایی ممکن است عواملی باعث لو رفتن موقعیتتان شوند. از جمله این عوامل دشمنانی هستند که از محل حضور شما گذر میکنند و ممکن است شما را ببینند. حتی صدای تعویض خشاب یا نفس کشیدن شما هم در صورت سکوت کامل باعث جلب توجه دشمنان میشود. بازی برای اینکه درصدی سختی به کار شما بیافزاید از یک مقطع به بعد سگهایی را در اختیار دشمنانتان میگذارد که با پیگیری مسیر بوی شما آنها را به سویتان راهنمایی میکنند. علاوه بر این که سگها ممکن است محل اختفای شما را لو دهند، پس از شناسایی با سرعت هرچه تمام تر به سوی شما حمله ور شده و از نوار سلامتتان میکاهند. از این رو به خاطر داشته باشید که در صورت مشاهده این حیوانات با وفا ابتدا اقدام به حذف آنها کنید. چرا که وفای سگ در Last of Us Part 2 به صاحبانشان بر میگردد و برای شما بسیار خطرناک خواهد بود.
Last of Us Part 2 در بحث خفا امکانات دیگری را نیز در اختیارتان قرار میدهد. امکاناتی چون سینه خیز رفتن. با وجود این که سینه خیز رفتن سرعت شما را در حرکت بسیار کم میکند اما با کمک آن میتوانید محدوده دید دشمنان را به شدت کاهش داده و یا به زیر جاهایی که ممکن است برای مخفی شدن بروید.
- مبارزه تن به تن: در بحث مبارزه تن به تن دو تفاوت اصلی را میتوان در Last of Us Part 2 نسبت به نسخه اول دید. ابتدا کمبود تقریبا چشمگیر سلاح سرد است. در این نسخه بر خلاف نسخه اول، سلاح سرد جزو منابعی است که باید به دقت هرچه تمام تر و در صورت نیاز مبرم مصرف کنید. دوم ورود امکان جای خالی به بازیست. همگام با مبارزه تن به تن همواره باید چشم به دشمنان خود داشته باشید تا در صورت حمله آنها با جای خالی از آسیب دیدن جلوگیری کنید.
سلاحهای سرد همانند نسخه قبل قابلیت بروزرسانی دارند که قدرت آنها را چند برابر میکند. لذا پیشنهاد میکنیم هموار در منابع خود، بخش مورد نیاز این بروزرسانی را ذخیره داشته باشید.
- مبارزه با اسلحه: اسلحه از مواردی است که در بخش اول و دوم داستان Last of Us Part 2 تفاوت دارد. با وجود تفاوت در نوع سلاح و نحوه استفاده، مفهوم آن تقریبا بین دو داستان یکی است. در این مفهوم کلی شما به یکسری سلاح کوچک (مانند کلت یا Revolver) و یکسری سلاح بزرگ (مانند شات گان یا تیر و کمان) دسترسی دارید. این که چگونه و در کجا از این سلاحها استفاده کنید، برای افرادی که تجربه نسخه اول را دارند کاملا واضح است. اما برای آن دسته از عزیزانی که این تجربه را در کارنامه خود ندارد پیشنهاد میکنیم از این سلاحها به روشهای بیان شده استفاده کنند:
- کلت: یک اسلحه با قدرت تخریب پایین و خشاب بالاست و یک مزیت خوب آن امکان ساخت صدا خفه کن است. لذا بهتر است از این سلاح برای مواردی که تیر بر سر دشمنان ضعیف (مانند انسانهای بدون کلاه خود) میخواهید بزنید، یا زمانهایی که نیاز به شلیک تیر زیاد دارید استفاده کنید.
- هفت تیر (Revolver): این سلاح در طی روند داستان بازی در اختیارتان قرار میگیرد. سرعت پر کردن آن پایین و قدرت آن بسیار زیاد است. با وجود قدرت زیاد میتوانید حتی این قدرت را بیشتر نیز بکنید. هفت تیر برای مواردی که هدف گیری سخت و نیاز به نابودی سریع است کاربرد دارد. در مواردی خاص میتوانید از آن برای Head Shot کردن دشمنان سرسخت استفاده کنید.
- اسلحه شکاری کوچک: ظاهر این اسلحه مانند هفت تیر است. اما یک تیر بیشتر در خشاب آن جا نمیگیرد. این اسلحه بالاترین قدرت در بین سلاحهای کوچک را دارد. اما پر کردن خشابش بیشترین زمان را میگیرد.
- اسلحه شکاری بزرگ: مزیت این اسلحه در شلیک از راه دور است. قدرت آن زمانی آشکار میشود که تصمیم به هد شات داشته باشید. سرعت پرکردن خشاب در این اسلحه اندکی کم است. لذا همیشه سعی کنید خشاب آن را پر نگه دارید.
- شات گان: بهترین اسلحه برای مواردی است که دشمن در نزدیک شماست یا آنکه دشمن پیش رو قدرت زیادی دارد. سرعت پر کردن خشاب آن متوسط است. شات گان از آن دسته سلاحهاییست که میتواند در خطرناک ترین موقعیتها جان شما را نجات دهد.
- آتش افروز: بهترین سلاح ممکن برای کشتار گروهی دشمنان است. اما بهتر است جهت دفاع هنگام حمله گروهی زامبیها یا برخورد با یک زامبی قدرتمند از ان استفاده کنید.
- تیر و کمان: تیر و کمان در نسخه اول Last of Us فقط برای کشتار بدون صدا بکار میرفت. اما در این نسخه میتوانید تیر انفجاری بسازید. تیرهای انفجاری یکی از بهترین گزینهها برای کشتار گروهی یا از بین بردن دشمنان قدرتمند محسوب میشود.
- مسلسل با صدا خفه کن: این آخرین سلاحیست که بدست میآورید. این سلاح تیرهای زیادی میگیرد و قدرت متوسطی دارد. نکته خاص در مورد این اسلحه نبود قابلیت بروزرسانی است.
- سلاحهای دست ساز: این سلاحها با کمک ابزارهای محیطی ساخته میشوند و هرکدام از آنها کاربرد خاص خود را دارند. لیست این سلاحها به شرح زیر است:
- کوکتل مولوتوف: این سلاح امکان به آتش کشیدن یک گروه از دشمنان یا یک دشمن قوی را برایتان فراهم میکند.
- بمب گیج کننده (Stun Bomb): این بمب برای لحظهای امکان از بین بردن گروهی از دشمنان یا فرار از دست آنها را در اختیارتان میگذارد. در مرحلهای از بازی امکان تبدیل این بمب به بمب دودزا برایتان باز میشود.
- بمب محیطی: این بمب را باید روی زمین در جایی نصب کنید تا هنگام گذر دشمنان از کنار آن عمل کند. این بمب برای گذر از مسیری که میدانید زامبیها تعقیبتان میکنند کاربرد خواهد داشت.
- بمب لولهای (Pipe Bomb): این بمب منابع زیادی مصرف میکند. اما بسیار باارزش هستند. چرا که قدرت زیاد دارد و یکی از بهترین گزینهها برای از بین بردن دشمنان قوی محسوب میشود.
- شیشه یا آجر: کاربرد اصلی این دو مورد پرت کردن دشمنان و خارج کردن آنها از مسیر است. اما میتوانید برای موارد مورد نیاز از این دو مورد کمک بگیرید و دشمنان را برای لحظهای بی حس کنید.
سیستم بروزرسانی موارد ذکر شده دو بخش دارد. اسلحهها با کمک قطعات جمع آوری شده در طول مسیر و در میزهای خاص بروزرسانی میشوند. اما سلاحهای دست ساز دو آیتم نیاز دارند. اول کتابهای راهنما که در طول مسیر پیدا میشوند و دوم قرصهایی که برای این بروزرسانیها نیاز دارید. قرصهای ذکر شده برای بروزرسانیهای شخصیتی نیز کاربر دارند. لذا همواره آنها را با دقت مصرف کنید.
سلامت مانند نسخه قبل از جعبه کمکهای اولیه یا غذا بدست میآید. تفاوت این دو گزینه این است که جعبه کمکهای اولیه را میتوانید برای آینده ذخیره کنید ولی غذا در لحظه مصرف شده و نوار سلامت را پر میکند.
نکته آخر در مورد گیم پلی این بازی این است که وقتی وارد هر محیطی شدید، با دقت تمام جزئیات آن را بررسی کنید. چرا که اکثر امکانات بروزرسانی و گاها برخی از سلاحهای ذکر شده با جستجوی شما یافت میشوند.
موزیک
موزیک Last of Us Part 2 مانند نسخه قبل توسط Gustavo Santaolalla ساخته شده است. این موزیسین خوش ذوق آرژانتینی یکی از بهترین آثار سال جاری را در این نسخه به شما ارائه میدهد. به جرات میتوان گفت زمانی که پای Santaolalla در بحث موزیک مطرح باشد هیچ کاستی و ضعفی نخواهید یافت.
صداگذاری و بازیگری صدا
در این دسته بندی Naughty Dog به بهترین شکل ممکن عمل میکند. تفاوتی بابت صداهای محیطی یا دیالوگ بازیگران نمیکند. محصولات Naughty Dog همانند یک اثر پر خرج هالیوودی بهترین را به کاربر ارائه میدهد. یکی از دستهبندیهایی که امسال ممکن است این بازی را به بهترین بازی سال برساند بازیگری صدا خواهد بود. نکته قابل توجه در لیست بازیگران Last of Us Part 2 حضور شخصیت اصلی بازی Horizon Zero Dawn یعنی Ashly Burch در این لیست است.
گرافیک
انحصاریهای PS4 در کنسولهای بازی همیشه بهترین گرافیک را در اختیار کاربران قرار دادهاند. با اندکی جستجو متوجه میشوید تک تک محیطهای این بازی در دنیای واقعی وجود دارد و این بازسازی به بهترین نحو ممکن پیاده سازی شده است.
گرافیک شخصیتها نیز بهتر از این نمیشوند. حتی اگر تمام مزیتهای Last of Us Part 2 را کنار بگذاریم، تجربه بینظیر گرافیک به تنهایی کافیست تا این بازی را تجربه کنید.