ایکس باکس سری اس مانع پیشرفت نسل بعد نخواهد شد

ایکس باکس سری اس مانع پیشرفت نخواهد شد

مسلماً شنیدن این خبر که یک کنسول نسل بعدی با قیمت ۲۹۹ دلار عرضه می‌شود حیرت آور است، خصوصاً اگر ارزش یک اشتراک فوق العاده مثل «ایکس باکس گیم‌پس» را به این معادله اضافه کنیم.

این‌ها مواردی هستند که شرکت مایکروسافت با استفاده از ایکس باکس سری اس ارائه می‌دهد. سیاستی هوشمندانه در جهت جذب مخاطب به سمت اکوسیستم ایکس باکس. اما در این بین برخی از توسعه دهندگان در صنعت بازی از بابت ضعف ایکس باکس سری اس در زمینه فنی در مقایسه با ایکس باکس سری اکس و یا پلی‌استیشن ۵ ابراز نگرانی کرده‌اند.

بر اساس اطلاعات فنی منتشر شده از سخت افزار به کار رفته شده در ایکس باکس سری اس، این کنسول پردازنده گرافیکی و میزان حافظه (RAM) کمتری در مقایسه با ایکس باکس سری ایکس دارد. در این بین برخی از بازی سازها بدون در نظر گرفتن سایر عوامل و صرفاً با توجه به اعداد و ارقام خام، اظهار کرده‌اند که سری اس مانع پیشرفت گرافیک بازی‌های نسل بعدی بین عناوین انحصاری و مولتی پلتفرم می‌شود.

با این وجود آقای Gavin Stevens از طراحان اصلی و مالکین استودیوی مستقل Team Blur Games معتقد است که سری اس به هیچ عنوان محدودیت ایجاد نمی‌کند. طی یک پست طولانی، «استیونز» به شرح دقیق ابعاد فنی سری اس پرداخت و مدعی شد موارد بسیاری را در توسعه بازی‌ها باید درنظر گرفت و نباید تنها به اعداد و ارقام بسنده کرد. به طور خلاصه از صحبت‌های وی می‌توان این طور برداشت کرد که توسعه دهندگان باید برای ساخت بازی‌ها زمان و منابع بیشتری را صرف کنند تا این عناوین به همان شکلی که روی سایر کنسول‌ها اجرا می‌شوند روی سری اس به نظر برسند و به همین ترتیب هیچ مانعی در زمینه پیشرفت نسل وجود نخواهد داشت.

  رویداد بازی Borderlands 3 برای بازیکنان تک نفره آسان‌تر خواهد بود

هنگامی که استیونز درباره میزان حافظه سری اس صحبت می‌کرد، به این نکته اشاره کرد که از آن‌جایی که این کنسول نیازی به اجرای بازی‌ها در رزولوشن ۴K ندارد، بنابراین نیازی به میزان حافظه سری ایکس نیز ندارد. هدف ایکس باکس سری اس اجرای بازی‌ها در رزولوشن ۱۴۴۰p بوده و برای اجرای چنین عناوینی به طور معمول به ۴ الی ۸ گیگابایت حافظه گرافیکی نیاز است. دقیقاً همان اندازه‌ای که سری اس بر اساس آن طراحی شده.

در خصوص پردازنده گرافیکی و ادعایی که بر اساس آن قدرت گرافیکی سری اس ضعیف‌تر از ایکس باکس وان ایکس بود نیز خاطرنشان کرد که روی کاغذ، سری اس یک دستگاه ۴ ترافلاپسی و وان ایکس (کنسول نسل هشتی مایکروسافت) دستگاهی ۶ ترافلاپسی است. اما تفاوت اصلی این دو با یک دیگر در معماری پردازنده‌ها است. درحالی که وان ایکس از ۶ ترافلاپس معماری GCN4 استفاده می‌کند، سری اس از ۴ ترافلاپس RDNA2 بهره می‌برد که به مراتب سریع‌تر و قوی‌تر از نمونه نسل قبل خود است.

درکنار این موارد، این کنسول از تکنولوژی‌های دیگری همچون Sampler Feedback Streaming، سرعت بالاتر در ورودی و خروجی، حافظه سریع‌تر، ری تریسینگ سخت افزاری و… نیز بهره می‌برد و به همین منظور سری اس با فاصله زیادی از وان ایکس قوی‌تر خواهد بود. هرچند وی در ادامه افزود که معتقد است بازی‌ها به جای رزولوشن وعده داده شده ۱۴۴۰p در آینده در حالت ۱۰۸۰p اجرا می‌شوند و در بلند مدت نیز احتمالا شاهد کیفیت ضعیف‌تری در بخش ری تریسینگ باشیم. شاید حتی برخی از توسعه دهندگان این تنظیمات را روی سری اس به طور کامل برای ثابت نگه داشتن نرخ فریم خاموش کنند.

  نقشه کامل فصل تابستان بازی Forza Horizon 5 منتشر شد

ایکس باکس سری اس در کنار ایکس باکس سری ایکس در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ مصادف با ۲۰ آبان ۱۳۹۹ با قیمتی معادل ۲۹۹ و ۴۹۹ دلار عرضه خواهد شد. به نظر شما آیا این کنسول محدودیتی در پیشرفت گرافیکی نسل بعد ایجاد می‌کند؟

اولین کسی باشید که برای “ایکس باکس سری اس مانع پیشرفت نسل بعد نخواهد شد” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میزان رضایت خود را در ارزیابی وارد کنید*

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.