آخرین نسخه از فرانچایز محبوب و قدیمی Tomb Raider هر چند در ارائه داستانی قوی و گیرا، چندان خوب ظاهر نشده اما عنوانی سرگرم کننده و چشم نواز است. گیم پلی و گان پلی روان بازی و گرافیک بصری خوب از نقاط مثبت جدیدترین محصول کمپانی Eidos به حساب میآید. با گیم پاس همراه باشید تا به نقد و بررسی جدیدترین ماجراجویی لارا کرافت در جهان گنجها و رازها بپردازیم.
کار توسعه این بازی بلافاصله بعد از انتشار Rise Of Tomb Raider شروع شد، وظیفه توسعه بازی بر خلاف نسخه قبل که در اختیار استودیو Crystal Dynamic بود، به استودیو Eidos-Montreal محول شد. اما همچنان اعضای استودیو Crystal Dynamic بر توسعه بازی نظارت مستقیم داشتند. به همین جهت بازی خیلی از مسیر قبلی خودش جدا نشد و روند سابق خودش رو در پیش گرفت. استودیو Crystal Dynamic هزینهی توسعه بازی رو بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون دلار تخمین زد که با هزینههای بازاریابی و تبلیغات فروش که تقریبا ۳۵ میلیون دلار بود، میتوان گفت با یکی از بازیهای پر هزینه صنعت گیم طرف هستیم.
داستان:
اتفاقات این نسخه دقیقاً در ادامه نسخه قبل بازی روایت شده است. لارا کرافت حالا باید با اعضای شورای ترنیتی (Trinity)مقابله کند، که پس از کشتن پدرش، قصد ساخت جهانی تازه و متفاوت دارد. هر چند که قیمت ساخت این جهان تازه نابودی جهان کنونی است.
داستان بازی چهارچوب و هدف خوبی را در پیش دارد، اما در جذب کردن مخاطب و شخصیتپردازیها خیلی قوی و موفق عمل نمیکند. با همه این تفاسیر میتوان گفت که این نسخه از بازی، داستانی کاملتر نسبت به نسخه های پیشین بازی دارد. در همه این سالها که فرانچایز Tomb Raider منتشر میشد، سیاست سازندگان ارائه گیم پلی جذاب و سرگرم کننده با تنشهای زیاد بود، و ارائه داستانی گیرا و با فراز و نشیبهای زیاد و درگیرکننده در اولویتهای اول سازندگان نبود، این نسخه هم از این قاعده مستثنا نیست. شما باید انتظار یک یک بازی سرگرم کننده داشته باشید تا یک بازی درگیر کننده. شخصیت آنتاگونیست بازی یعنی دکتر دومینگز خیلی پرداخت مناسبی ندارد که این عامل میتواند باعث دلسرد شدن کاربران از بازی شود.
عنوان این نسخه کاملاً بیانگر حال و هوای لارا کرافت است. حالا لارا پس از تحمل سختیها و بیرحمیها، تبدیل به سایهای شده در دل تاریکی و در حال گمشدن است. لارا در این نسخه کشتارهای بی رحمانهتری نسبت به نسخههای پیشین انجام میدهد، که این به معنای رسیدن سطح دیگری از بزرگ شدن لارا است، والبته نشان دهنده طراحی خوب شخصیت لارا در این بازی هم است.
گیم پلی:
روند بازی تفاوت چندان زیادی با نسخه قبل بازی ندارد، سیستم کاورگیری مثل نسخه قبل مشکلاتی دارد اما آزار دهنده نیست. سیستم مخفی کاری بازی اما خیلی قابل دفاع نیست، هوش مصنوعی بد دشمنان و NPC ها و سیستم باش (Bush) ضعیف باعث این امر شده است. چیزی که در این نسخه اضافه شده است تنوع گستردهتر از حرکتهای مخفی کاری است. در این نسخه شما میتوانید در یک درخت پنهان شوید و یا با شلیک یک تیر مخصوص از کمان دشمنان را بترسانید و یا با استفاده از گل و لای استتار کنید و مخفی شوید.
گان پلی بازی اما بسیار روان و جذاب است و میتواند با رقبای قوی خود در بازار گیم رقابت کند. تنوع کم اسلحههای بازی از نقاط ضعف به حساب میآید، که علت این امر هم تمرکز بیشتر بازی بر روی ماجراجویی و اکشن حادثهای است.
سیستم پرش و صخره نوردی بازی هم میتوان گفت خوب کار شده و مشکل جدی ندارد، هر چند که در مواردی پرشها خیلی دقیق انجام نمیشود. اضافه شدن کفشهای تند و تیز که مخصوص کوهنوردی و صخرهنوردی است باعث متنوعتر شدن گیم پلی بازی در زمینه کوهنوردی میشود.
بازی از سیستم آب و هوایی پویا پشتیبانی نمیکند، اما از نظر فنی شرایط آب و هوایی بازی بسیار خوب داخل بازی پیاده شده و تجربه لذت بخشی از طوفان و باران و سونامی در اختیار بازیکنان قرار میدهد.
سیستم لوت کردن هم نسبت به بزرگی جهان بازی خیلی متنوع نیست، مثلا شما برای کرافت کردن تیرهای کمان یا کرافت کردن سایر ابزار بازی محدود به چند مواد اولیه خیلی کم هستین که این مورد باعث خسته شدن بازیکنان از جستجو کردن محیط بازی میشود. درخت مهارت بازی اما به نسبت قابلیتهای بازی خوب کار شده و تنوع خوبی هم دارد.
بر خلاف نسخههای قدیمیتر بازی این نسخه خیلی پازلهای درگیر کننده و جذاب ندارد و اکثرا پازلهای بازی به سادگی حل میشوند یا با کمکهای زیادی که بازی به شما میکند، میتوانید به راحتی پازلهای بازی را حل کنید. اما برای کسب مهارتهای بیشتر و آمادگی بهتر برای انجام ماموریت های نهایی، تمام کردن این مراحل و کشف مقبرههای بازی لازم و مفید است.
از نقاط ضعف بازی ترفند سفید کردن تصویر برای نشان دادن حرکت یا مان بعدی لارا است. این ترفند هم در محیطهای خشکی و هم محیطهای زیر آب دارای نواقصی است که باعث سردرگم شدن کاربران میشود.
موسیقی و صداگذاری:
ساخت موسیقی Shadow Of The Tomb Raider بر عهده برایان دی اولیویرا (Brian D’Oliveira) بود که از نظر ایجاد فضاهای ترس و هیجان موسیقی عملکرد متوسطی را در بازی ارائه داد. ساختار موسیقی بازی خوب کار شده، یعنی موسیقی بازی به تنهایی زیباست. مخصوصا موسیقیهای فلک (Folk) یا محلی بازی که از موسیقیهای اقوام مختلفی مثل مایاها و سرخپوستها الهام گرفته شده است، اما از نظر عملکرد در روند بازی خیلی خوب ظاهر نشده. مثلا شما در حال پرش از صخرههای صعبالعبور بازی هستید اما موسیقی که پخش میشه بیشتر به شما حس ترس رو القا میکنه تا حس هیجان و ماجراجویی، و زمانی که شما مشغول مخفی کاری هستین موسیقی بسیار اکتیوی در بازی پخش میشه که این امر میتونه نقطه ضعف بزرگی برای یک بازی نسل هشتمی باشد.
بازی اما از نظر صدای تیراندازی یا صدای خطرات محیطی و صداگذاری حیوانات خوب عملکرده و مشکلی خاصی ندارد.
گرافیک:
گرافیک بصری بازی بسیار چشم نواز و زیباست، بافتها و سایهزنیها به خوبی اجرا شده و نورپردازی خوب بازی هم به جلوههای زیبایی بازی کمک شایانی میکند. محیطهای زیر آب بازی بسیار خوب طراحی شده است و حس و حال زیر آب بودن را خیلی زیبا جلوه میدهد. گرافیک فنی بازی هم عملکرد قابل قبولی دارد و باگ گرافیکی خاصی در بازی دیده نمیشود. بازی از مشکلاتی مثل دیر لود شدن بافت ها رنج نمیبرد، اما در مواردی شاهد افت فریم ریت خواهیم بود که نسبت به اتفاقات زیاد بازی در برخی از سکانسها یا بزرگ بودن جهان بازی، این مشکل قابل انتظار بود.
اولین کسی باشید که برای “نقد و بررسی بازی Shadow of The Tomb Raider” دیدگاه میگذارید;