به محض معرفی بازی Final Fantasy XVI در جریان PlayStation 5 Showcase موجی از انتقادات نسبت به بخش گرافیکی این بازی روانه شد.
درحالی که اکثر طرفداران در راستای معرفی فاینال فانتزی ۱۶ هیجان زده شده بودند، اما عدهای از آنها نیز نسبت به بخش گرافیکی آن انتقادات فراوانی کردند و معتقد هستند که ظاهر بازی حتی از بازسازی Final Fantasy VII که در اوایل سال جاری به صورت انحصاری برای پلیاستیشن ۴ عرضه شد نیز ضعیفتر به نظر میرسد.
در این بین تهیه کننده نسخه شانزدهم آقای Naoki Yoshida در جریان رویداد توکیو گیم شو ۲۰۲۰ درباره این بازی و وضعیت گرافیکی آن چنین گفت:
“من نمیخواستم فقط یک صحنه از میان پردهها (کات سینها) را نمایش بدهیم و به دنبال آن لوگوی نسخه جدید را معرفی کنیم و نمایش را به پایان برسانیم. من قصد داشتم تا با استفاده از منابعی که در حال حاضر از آنها استفاده میکنیم، نمایشی in-game و پویا داشته باشیم اما ظاهراً زمان بندی ما چندان مناسب نبوده است. در حال حاضر ما نسخه فعلی را برای پلتفرم پلیاستیشن ۵ بهینه سازی نکردهایم و هیچ تغییرات گستردهای در راستای شبیه کردن آن به عناوین نسل بعدی نیز اعمال نکردهایم. اما تقریباً مطمئنم که اگر یک نمایش از پیش رندر شده نشان میدادیم، تمامی طرفداران به این فکر میکردند که بازی تا سال ۲۰۳۵ هم عرضه نمیشود! در نتیجه تنها هدف ما نمایش نسخهای واقعی از گیم پلی این عنوان به طرفداران بود و ما هنوز از قسمتهای برجسته رونمایی نکردهایم چرا که این قسمتها را در آیندهای نزدیک نمایش خواهیم داد.”
صحبتهای آقای یوشیدا منطقی به نظر میرسد، چرا که در گذشته نیز عناوین متعددی از سری یاد شده دچار تاخیرهای فراوان به واسطه نمایشهای غیرواقعی شده بودند و نمایش نسخه جدید قدمی تازه در جهتی کاملاً مخالف آنچه پیشتر رخ داده بود به حساب میآید. گفتنی است که طبق اخبار و اطلاعات رسمی نیازی به انتظار برای انتشار جزئیات داستانی این عنوان تا سال آینده نیست و در اکتبر جاری وب سایتی مخصوص که شامل جزئیات داستانی و معرفی شخصیتهای جدید میشود شروع به فعالیت خواهد کرد.