فرنچایز Call of Duty همواره یکی از بهترین فرنچایزهای سبک شوتر اول شخص بوده و هست. پس از انتشار چند نسخه از این سری بازی که با انتقاد مخاطبان همراه شد و معتقد بودند Call Of Duty از ریشههای خود فاصله گرفته است، این بازی قطعا بازگشت با شکوهی به ریشههای این عنوان دوستداشتنی به حساب میآید. Modern Warfare که شانزدهمین عنوان منتشر شرده از این فرنچایز به حساب میآید، هم به ریشهها پایبند بوده و هم توانست با ارائه یک محصول خلاقانه طرفداران و مخاطبان خود را راضی نگه دارد. بازی در همه زمینهها موفق ظاهر شده است، هم در ارائه گیمپلی ای جذاب و سرگرم کننده و هم روایت داستانی قابل قبول. با گیم پاس همراه باشیم تا پا به میدان نبرد بگذاریم و ببینیم Activision و Infinity Ward چه چیزی برای ما آماده کرده اند.
داستان:
در سال ۲۰۱۹ گروهی از خرابکاران اهل ارزیکستان (کشوری که وجود خارجی ندارد) یک محموله که شامل مواد گازی کشنده بود را به سرقت میبرند، تا از این گاز بعنوان سلاح برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند. کاپیتان پرایس که حالا بعنوان یکی از اعضای ارشد SAS مشغول مبارزه با تروریستها است، برای پیگیری این موضوع همراه با تیم خود به ارزیکستان اعزام میشود. در همین حال یکی از رهبران گروههای آزادی خواه در ارزیکستان یعنی فرح کریم برای کمک به پرایس در سد کردن راه تروریستها اعلام آمادگی میکند. حالا شما باید در نقش یکی از اعضای تیم کاپیتان پرایس با تروریستها مبارزه کنید و از اقدامات آنها جلوگیری کنید.
در طول بازی شما کنترل سه شخصیت را برعهده میگیرید. الکس (یکی از ماموران CIA که در ارزکیستان به فرح برای دستگیری تروریستها کمک میکند) کایل (که یکی از اعضای تیم کاپیتان پرایس و SAS است) و فرح کریم (رهبر گروه آزادیخواه ارزیکستان) شخصیتهای قابل بازی هستند. یکی از نقاط ضعف بازی شخصیت پردازی همین پرتاگونیستهای بازی است. به جز فرح کریم با دو شخصیت دیگر خیلی نمیتوانید ارتباط محکمی برقرار کنید، اما با شخصیت فرح به واسطه فلشبکها و روایتهایی که از زندگی سخت او در دوران کودکی، خواهید دید، میتوانید ارتباط خوبی برقرار کنید. به عبارتی بازی از نظر شخصیت پردازی خیلی بالانس و متعادل نشان نداد.
از دیگر نقاط ضعف در زمینه داستانی آنتاگونیست بازی (عمر سلیمان معروف به Wolf) است. از آنجایی که شخصیتپردازی آنتاگونیست بازی خیلی قوی نیست، نمیتوان ارتباطی با این شخصیت برقرار کرد. عملا بازی ضدقهرمان خوبی را معرفی نمیکند، به همین دلیل هیجان بازی در بخش داستان بازی خیلی دلچسب نیست. البته ناگفته نماند که روایت داستان در این زمینه خوب و قابل قبول است، بعنوان مثال اگر از دید شما گروه القتله که عمر سلیمان (ولف) رهبر آن به حساب میآید، گروه تروریستی و خطرناکی باشد، اما از دید مردم ارزیکستان به نوعی قهرمان به حساب میآیند و سعی در خارج کردن نیروهای خارجی از کشورشان دارند، این نوع روایت، درواقع روایتی کامل و زیبا از جنگ است. هر طرف جنگ همیشه معتقدند که حق با آنهاست و برای اثبات این موضوع دست به هر کاری میزنند.
از نقاط قوت بازی در این زمینه ارائه داستانی است که معضلات و صدمات جنگ را به تصویر میکشد. داستان بازی قصد دارد ثابت کند که جنگ میتواند از هر فرشتهای یک شیطان بسازد. شاید چند ماه جنگ، صدمات و خساراتی از نظر مالی و از نظر معنوی و فرهنگی به یک کشور بزند که برای جبران این چند ماه، سالها کار و تلاش هم فایدهای نداشته باشد.
بازی در زمینه داستانی مقداری حاشیهساز هم شد. در مراحلی که شما در نقش کودکیهای فرح ظاهر میشوید، بازی چهره خشنی از روسها به نمایش میگذارد که این امر باعث اعتراض شدید روسها شد. بطوری که سونی بازی را در استور خود برای ریجنهای روسیه کلا حذف کرد.
پایان بندی داستان اما خیلی جالب و جذاب نیست، بازی پتانسیل بیشتر برای ادامه داستان و روایت خود داشت، اما به یکباره و به نوعی با عجله بخش داستانی بازی به اتمام میرسد. بازی میتوانست با همین پتانسیل حداقل ۳ تا ۴ ساعت دیگر در بخش داستانی دامه پیدا کند، اما خب شما بهتر از هر کسی میدانید که صرفا بازی کردن این بخش نمیتواند برای ناشر و توسعهدهنده بازی از نظر تجاری به صرفه باشد، پس هر چه سریعتر بازیکن را به سمت تجربه بخش آنلاین و چندنفره سوق میدهند.
گیم پلی:
اینفینتی وارد کار توسعه این بازی را بلافاصله پس از انتشار بازی Call of Duty Infinite Warfare آغاز کرد. حدودا نزدیک به سه سال کار توسعه بازی طول کشیده. پیشرفت بازی به خوبی در محصول نهایی مشخص است. بازی در زمینه طراحی مرحله فوقالعاده ظاهر شده. هر مرحله از بازی به شکل متفاوتی حس هیجان و استرس جنگ را به مخاطب القا میکند، شما در بازی هم میتوانید از دید یک دختربچه خردسال به جنگ نگاه کنید و هم از دید یک سرباز کارکشته و حرفهای.
سری بازیهای کال آف دیوتی همواره در زمینه گیم پلی قوی و دلچسب ظاهر شدند. به نوعی این فرنچایز یکی از غولهای سبک شوتر اول شخص (First Person Shooter) به حساب میآید. بازی در زمینه گیم پلی فوقالعادهاس. Modern Warfare با حفظ ریشههای این بازی توانست ویژگیهای جدیدی هم به این سری بازیها اضافه کند. یکی از این ویژگیها قابلیت Mount کردن در بازی است. شما وقتی نزدیک به سطحی باشید با فشار دادن استیک سمت راست R3 میتوانید اسلحه خود را روی دیوار یا سطحی قرار بدهید و یک تکیهگاه محکم برای تیراندازی درست کنید. این امر هم دقت تیراندازی شما را بالا میبرد و هم باعث میشود صدمات کمتری از دشمنان ببینید.
گانپلی بازی واقعا لذتبخش است، تجربه متفاوت تیراندازی با هر اسلحه و توجه به جزئیات مخصوصا در بخشهای آنلاین بازی کاملا مشهود و زیباست. طراحی اسلحهها هم از نظر بصری و هم از نظر فنی واقعا زیباست. تعداد اسلحهها هم که انقدر بالاس میتواند نیاز هر بازیکنی در بازی را برآورده کند.
از دیگر نقاط قوت بازی در زمینه گیم پلی بخش شخصی سازی پرجزئیات اسحلههای بازی است. آنقدر این بخش غنی است که شما میتوانید هر اسلحهای را کاملا بر اساس نیازتون شخصی سازی کنید. این شخصی سازی هم میتواند روی ظاهر اسلحه و هم روی قدرت فنی اسلحه تاثیرگذار باشد. به لطف این شخصی سازی ما شاهد اسلحههای تکراری کمی در بازی هستیم.
انیمیشن NPC ها در بازی بینظیر است. کافی است بعد از شلیک به دشمنان، واکنشهایی که بعد از تیرخوردن از خود نشان میدهند را یکبار با دقت تماشا کنید. NPC ها دقیقا از جایی که تیر میخورند به زمین میافتند که باعث زیباتر شدن تجربه بازی میشود.
یکی دیگر از نقاط قوت بازی که خصوصا در این نسخه کاملا مشهود است، استفاده از تاریکی در بازی است. بازی در مراحلی به شدت تاریک و دلهرهآور نشان میدهد که همین امر باعث میشود هیجان فوقالعادهای را در بازی تجربه کنیم. مراحلی در بازی وجود دارد که شما باید در تاریکی شب ماموریتهای خود را انجام دهید و اتفاقا همین مراحل از بهترین مراحل بازی هستند.
بازی در زمینه گیمپلی علاوه بر بخش داستانی بخش Co-op هم در اختیار کاربران قرار میدهد. در این بخش شما میتوانید با همکاری چند نفر از دوستانتان به تجربه بازی و انجام ماموریتهای این بخش بپردازید. با وجود بخش چندنفره غنی شاید این بخش خیلی مورد اقبال کاربران قرار نگرفته باشد، که علاوه بر این موضوع، کیفیت نهچندان زیاد بازی در این بخش از نظر فنی و گیم پلی باعث شده که بخش Spec Ops از بخشهای محبوب بازی محسوب نشود.
بهترین نوع تجربه بازی در Modern Warfare مسلما بخش آنلاین بازی است. بخشی که به شدت از نظر تنوع غنی است و توانسته مخاطبان زیادی را در این بخش مشغول کند. Warzone قطعا بزرگترین موفقیت چندسال اخیر این فرنچایز است. بخشی که بتل رویال محبوب را به بازی آورد. البته یکی از دلایل این محبوبیت رایگان بودن این بخش برای همه کاربران است. یعنی حتی اگر شما Call of Duty Modern Warfare را هم خریداری نکنید میتوانید Warzone را به رایگان نصب کنید و لذت ببرید.
در بخش آنلاین علاوه مودهای بازی که معمولا شاهد آنها هستیم مودهایی مثل Grounded هم به بازی اضافه شده. در این بخش شما وارد یک میدان جنگی بزرگ با تعداد زیادی از بازیکنان میشوید، که میتوانید در این بخش از وسایل نقلیه جنگی هم استفاده کنید.
در بخش آنلاین بازی شاهد سیستم پیشرفتی هستیم که تا حدودی مهارتمحور است. یعنی بازیکنی که از پرداختهای درون برنامهای استفاده میکند برتری زیادی نسبت به کسی که از این ویژگی استفاده نمیکند ندارد، که یکی از نقاط قوت و خوب بازی در بخش آنلاین است. در بخش پیشرفت شما اگر پول بیشتری پرداخت کنید معمولا میتوانید آیتمهایی برای زیبایی بصری دریافت کنید و تاثیر زیادی روی روند کلی بازی نمیگذارد.
گرافیک:
Call of Duty Modern Warfare با موتور بازی سازی IW ساخته شده است. این موتور قابلیت توسعه گرافیکی خیلی خوبی در اختیار توسعهدهندگان قرار میدهد. Infinite Ward و Treyarch هم توانستند به خوبی از پتانسلهای این موتور قدرتمند استفاده کنند و بازی را با بیشترین جزئیات گرافیکی ممکن توسعه دهند. از طراحی خوب اسلحهها گرفته تا محیط بازی همه از نقاط قوت بازی در زمینه گرافیک محسوب میشوند. بازی از نظر گرافیک فنی هم هیچ مشکل خاصی ندارد و اصلا شاهد افت فریم ریت در آن نیستیم، این موضوع برای یک بازی شوتر که سرعت حرف اول را در بازی خواهد زد، بهترین مزیت ممکن است. تنها مشکلی که بازی در زمینه گرافیکی دارد دیر لود شدن بافتهای بازی است. که البته این مشکل بیشتر در بخش آنلاین بازی رخ میدهد و بخش آفلاین اصلا این مشکل را ندارد. قدرت گرافیکی بازی در مراحلی که داستان بازی در شب اتفاق میافتد کاملا نمود پیدا میکند. بازی در محیطهای تاریک چشمنواز و زیباست و به نوعی امضای Modern Warfare در سری بازیهایCall of Duty همین استفاده خوب از محیطهای تاریک بازی است. در بخش داستانی تنوع خوب محیطی بازی و نورپردازیهای طبیعی از دیگر محاسن بازی در زمینه گرافیکی است.
تمام چیزی که برای تغییر جهان کافی است یک دروغ و دریاچهای از خون است کاپیتان پرایس
موسیقی و صداگذاری:
کار ساخت موسیقی بازی بر عهده سارا شاکنر (Sarah Schachner) یکی از موزیسینهای مطرح در زمینه بازیهای ویدئویی است که سابقه کار برروی عناوینی مثل Assassin’s Creed Valhalla, Anthem, Assassin’s Creed Unity را در کارنامه خود دارد. موسیقیهای بازی مخصوصا در بخش داستانی خوب و تاثیرگذار است.
در زمینه صداگذاری یکی از بهترین عناوین سال محسوب میشود. صداگذاری اسلحه و شلیک در محیطهای مختلف بینظیر و زیباست. تنوع صداگذاری در اسلحه ها به حدی است که شما اگر اسلحه خاصی را شخصی سازی کنید و تغییراتی روی تفنگ اعمال کنید، صدای شلیک گلولهها هم متفاوت خواهد بود. این توجه به جزئیات مخصوصا در بخش صدا واقعا برای مخاطب لذتبخش است.
سلام
این بازی بخش افلاین هم دارد؟یا فقط انلاینه؟برای انلاین نیاز به اکانت پلی استیشن پلاس دارد؟
سلام علی عزیز:
این بازی بخش آفلاین هم داره بله یعنی بخش داستانی بازی. بخش آنلاین هم داره جدا که باید برای اون بخش اشتراک پلی استیشن پلاس داشته باشید.
با احترام