ابرقهرمانهای دنیای سینما همیشه در گیشه موفق بودند. مارول با توجه به این موضوع و فروش فوقالعاده فیلم Avengers: End Game قصد داشت همان فرمول موفقیت در سینما را وارد دنیای بازیهای ویدئویی کند. اما پس از تجربه بازی Marvel’s Avengers به این نتیجه میرسیم که این فرمولهایی که مارول در سینما به کار برده در حوزه گیم ضامن موفقیت نخواهد بود. بازی توسط استودیو Crystal Dynamic توسعه داده شده و توسط Square Enix منتشر شده است. شاید با توجه به عقبه استودیو Square Enix توقع داشتیم بازی از نظر فنی خیلی بهتر از شرایط کنونی خود باشد و با توجه به تبحر مارول در داستانسرایی انتظار یک عنوان موفق را داشتیم. اما بازی واقعا در حد انتظارها ظاهر نشده است و نه گیمرها را راضی کرد نه طرفداران ابرقهرمانهای مارول. با نقد و بررسی بازی Marvel’s Avengers با گیم پاس همراه باشید.
داستان
اونجرز از نظر ارائه یک داستان خوب هم عملکرد خوبی نداشته. شما در نقش همهی ابرقهرمانان مارول در طول بازی ظاهر خواهید شد اما داستان بازی تمرکز روی شخصیت کاملا خان دارد. دختر نوجوانی که علاقه زیاد او به ابرقهرمانان باعث میشه همراه پدرش در جشنی که انتقامجویان راهاندازی کردند شرکت کنه. اما همه چیز طبق پیش بینی ها جلو نمیره و شرکت در این جشن باعث میشه طی یک سری از اتفاقات کاملا خان قدرت عجیبی به دست بیاره. در همین حین حمله تعدادی از تروریستها باعث بوجود آمدن یک تراژدی در شهر میشه. گروه انتقام جویان که نتوانستند جلوی این اتفاق را بگیرند متلاشی شده و کنترل شهر را در اختیار سازمانی به نام A.I.M میدهند. این سازمان هم تصمیم به نابودی همه افراد با قدرتهای فراطبیعی میگیرد و حالا شما باید در نقش کاملا خان در برابر A.I.M قرار بگیرید.
بازی از نظر شخصیت پردازی در حد متوسط بوده و سرعت روایت داستان هم در شروع بازی مقداری کند نشان میدهد. با توجه به آشنایی مخاطبان با ابر قهرمانان دنیای سینمایی مارول شاید توسعه دهندگان کار سختی برای شخصیتپردازیهای این ابرقهرمانان نداشتند. اما متاسفانه با داشتن چنین پتانسیل بالایی در روایت داستان و شخصیت پردازی، داستان بازی اصلا در حد و اندازه نام مارول نیست. شخصیت پردازیهای بازی حتی با توجه به اینکه کار سختی هم برای توسعه دهندگان نبود، اما واقعا ضعیف و سطحی است و شخصیتهای بازی فقط به واسطه فیلمها و کامیک بوکهای مارول با مخاطب ارتباط برقرار میکنند و این یک معضل بزرگ برای بازی به حساب میآید.
اگر بخواهیم به بازی بصورت مستقل نگاه کنیم، یعنی فکر کنیم اصلا داستانهای انتقام جویان در سینما یا کامیک بوکها را دنبال نکرده باشیم، بازی Marvel’s Avengers اصلا شناخت خوبی را از ابرقهرمانان مارول در اختیار مخاطب قرار نمیدهد. با توجه به اینکه سالها یک بازی از دنیای سینمایی مارول برای کنسولهای بازی منتشر نشده بود، توقع خیلی بالاتری از این عنوان داشتیم. شخصا با توجه به عقبه Marvel و استودیو Crystal Dynamic حداقل در زمینه داستانی، توقع یک ارائه بهتر و جذاب را داشتم که بازی اصلا به سطح انتظار شخصی من حتی نزدیک هم نشده است.
سرعت روایت داستان هم در ابتدا مقداری کند و آزاردهنده است اما این مشکل به مرور زمان و با پیشروی در داستان بازی حل خواهد شد. هر چند داستان با سرعت یکنواختی پیشروی نمیکند اما نمیتوان ایراد خاصی در این مورد از بازی گرفت چون در مدیوم گیم این اتفاقات کاملا طبیعی است.
گیم پلی
مارول اونجرز از نظر گیم پلی اصلا نتوانست رضایت مخاطبان را کسب کند. شاید مهمترین عامل این نارضایتی قدرت بیش از حد شخصیتهای بازی بود. یعنی عملا شما چالش زیادی را در بازی تجربه نمیکنید، و این میتواند برای قشر بازیکنان حرفهای یک نمره منفی بزرگ باشد. تنوع بالای شخصیتهای قابل بازی باعث شده ما در بخش گیم پلی تنوع خوبی داشته باشیم، اما باز هم موضوع چالش برانگیز نبودن بازی باعث خسته شدن مخاطب از بازی خواهد شد.
همانطور که گفتیم وجود شخصیتهای قابل بازی باعث شده تنوع در بخش گیم پلی بازی بالا باشه، هر شخصیت بازی رفتار مختص به خود را در بازی دارد، بعنوان مثال اگر شما با هالک در حال بازی هستید، باید شروع کنید به له کردن دشمنان و تخریب کردن محیط بازی کنید. یا اگر با آیرون من بازی را ادامه میدهید باید بیشتر پرواز کنید و به دشمنان شلیک کنید. این تنوع در بخش گیم پلی شاید جز معدود مزایای بازی در بخش گیم پلی باشد.
بازی به طور شگفت انگیزی بهینه نیست و افت فریم ریت یکی از عنصرهای جدایی ناپذیر بازی است. اینکه بازیای سالها در دست توسعه باشه و به این حجم بهینه نباشد واقعا زننده است، اما احتمالا با ارائه اپدیتهایی بازی کم کم بهینه تر خواهد شد. هر چند نمونههایی داشتیم که بعد از هشت سال توسعه بازی، محصول نهایی بهینه نبوده و اونجرز هم احتمالا به سرنوشت Cyberpunk 2077 دچار شده است.
طراحی مراحل بازی هم شاید مقداری خسته کننده باشد چرا که شما عملا کاری به جز از بین بردن مزدورها و رفتن از مکانی به مکان دیگر در بازی ندارید و این موضوع یکی دیگر از عواملی است که بعد از تجربه چند ساعت، از بازی خسته خواهید شد.
حداقل باس فایتهای بازی اما در وضعیت بهتری هستند و کمی چالش را در بازی قرار میدهد، اما باز هم به علت شخصیت پردازیهای نادرست و خام ما شاهد مبارزههای احساسی و خوبی در بازی نیستیم.
از دیگر نقاط ضعف بازی در زمینه گیم پلی، تعیین کننده بودن سطح ابزار شماست. مثلا اگر با دشمنی روبرو شوید که از نظر سطح ابزار مبارزه از شما چند سطح بالاتر باشد، احتمال شکست دادن آنها به شدت پایین خواهد بود و این نشان میدهد بازی Marvel’s Avengers علاوه بر مشکلات فنی، مهارت محور هم نیست.
اما بازی نقاط مثبت قابل ذکری هم دارد، تجربه بازی با ابرقهرمانان سینما را خیلی خوب در اختیار مخاطب قرار داده و شاید در نگاه اول هیچکدوم از مشکلات بازی را متوجه نشید، اما خب واقعا این تجربه شیرین نمیتونه مخاطب را ساعتها پای بازی نگه داره و مشکلات بازی باعث میشه بعد چند ساعت از همه چیز خسته بشید و بازی را رها کنید.
از نقاط مثبت بازی در زمینه گیم پلی میشه به ابزارهای زیادی که در بازی وجود دارد اشاره کرد. از نظر تعداد و تنوع در وضعیت خوبی قرار دارند اما به شدت در روند بازی تاثیرگذار هستند و این باعث میشه شما بعد از کشتن دشمنان به گشت و گذار در محیط بازی بپردازید تا این ابزارها را پیدا کنید و از آنها برای مبارزات بعدی استفاده کنید.
گرافیک
بازی از نظر بصری و نورپردازی در حد قابل قبولی ظاهر شده است، هر چند بعنوان یک بازی پایان نسلی انتظارات بیشتری از بازی داشتیم اما با کمی مهربانی میشه به بازی از نظر بصری و گرافیکی نمره قبولی داد، هر چند که در این زمینه هم مشکلاتی وجود دارد.
از همان نمایش ابتدایی بازی طرفداران مارول نسبت به طراحی چهره شخصیتها انتقاداتی داشتند که میشه گفت انتقادات به جایی هم بودند. حالا به هر دلیلی استودیو Crystal Dynamics و Square Enix نتوانستند از چهره بازیگران سینمایی برای بازی انتقام جویان استفاده کنند، اما انتظار میرفت با همین چهره ها و بازیگرها شاهد عملکرد بهتری در انیمیشن صورت شخصیتها باشیم که اینطور نبود. بازیگریها هم شاید خیلی خوب و تاثیرگذار نبود، البته به جز شخصیت اصلی بازی یعنی کاملا خان که از نظر نمایشی و اجرا نسبت به سایر بازیگران عملکرد بهتری داشت.
طراحی بصری مراحل بازی هم خلاقانه و جالب به نظر نمیرسد و اینگونه طراحی محیط را در خیلی از بازیهای دیگر هم شاهد بودیم و چیز جدید و جذابی را در این بخش از بازی شاهد نبودیم.
برخلاف طراحی چهرهها که ضعفهای زیادی داشت و اصلا در حد اندازههای یک بازی با نامی به این بزرگی نبود، در بخش انیمشن کلی شخصیتها بازی عملکرد خوبی داشته و از معدود نقاط قوت بازی در بخش بصری و گرافیکی است. هر کدام از شخصیتهای بازی انیمیشن مختص به خودشون را دارند و همین عامل باعث میشه بازی با هر کدام از ابرقهرمانان حال و هوای متفاوتی داشته باشد.
یکی از مشکلاتی که بازی از نظر بصری از آن رنج میبرد کم بودن تنوع دشمنان از نظر ظاهری است، بازیای که اینقدر در داشتن پرتاگونیست متنوع است، باید در طراحی دشمنان هم سلیقه بیشتری به خرج میداد و طراحی متنوعتری را در معرض دید مخاطبانش میگذاشت.
موسیقی و صداگذاری
موسیقی بازی همان حال و هوای دنیای سینمایی مارول را دارد و حداقل در زمینه موسیقی و صداگذاری بازی تواسنت در حد انتظارات ظاهر شود. کار سخت موسیقی بازی بر عهده بابی تاهوری بود که سابقه کار برروی بازیهای Rise of The TombRider و Transformers را دارد. در سابقه کاری تاهوری همکاری در عناوینی مثل فیم مرد آهنی هم به چشم میخورد، این موضوع نشان میدهد که او خیلی از فضای ابرقهرمانها و دنیای سینمایی مارول هم دور نبوده.
صداگذاریهای بازی و بازیگری صدا هم جز قسمتهایی از بازی است که عملکرد خوبی داشته است و توانست حداقل در این بخش مخاطبان خود را راضی کند. شاید تنها جایی که انتقام جویان توانستند در آن موفق شوند همین بخش موسیقی و صداگذاری بود.
بعد از مطالعه نقد و بررسی بازی Marvel’s Avengers شما عزیزان میتوانید دیسک بازی Marvel’s Avengers برای PS4 و دیسک بازی Marvel’s Avengers برای ایکس باکس را از فروشگاه اینترنتی گیم پاس برای پلتفرمهای موجود تهیه فرمائید.