بسیاری از بازیکنان ژاپنی و آسیایی جدیدترین نسخه مجموعه اساسینز کرید یعنی والهالا، به دلیل حذف خون از این بازی عصبانی و ناراضی هستند.
این نوع سانسور در بازیهای با گرافیک واقعی، یک اتفاق رایج در ژاپن است، یک نمونه خیلی بارز آن بازی Biohazard از مجموعه Resident Evil است. در واقع این بازی در دو نسخه برای دو رده سنی پایین ۱۸ سال و همچنین بالای ۱۸ سال به عنوان نسخه Z یا Z Version توسط کپکام منتشر شد. حتی در نسخه Z نیز از خون کمتری نسبت به نسخه غربی بازی استفاده شده بود. بدین ترتیب میتوان گفت که بازیکنان ژاپنی تا حدودی به اینگونه سانسورها عادت کردهاند.
اولین دلیلی که بازیکنان ژاپنی و در کل آسیایی بازی Assassin’s Creed Valhalla از یوبیسافت عصبانی هستند این است که احساس میکنند از سوی این کمپانی فریب خوردهاند، زیرا در نسخههای ژاپن، کره، و تایوان این بازی تقریبا هیچ خونریزی وجود ندارد.
همین امر باعث شده بازیکنان ژاپنی در شبکههای اجتماعی نفرت خود را از این موضوع اعلام کنند. عدهای از آنها گفتهاند که این موضوع غرق شدن در احساس وایکینگ بودن را از بین میبرد. برخی دیگر هم معتقدند نبودن خون باعث میشود بازیکن متوجه نشود که حمله درستی انجام داده و دشمن راکشته است یا خیر.
یوبیسافت قبل از عرضه بازی در تاریخ ۱۰ نوامبر مصادف با ۲۰ آبان ۱۳۹۹، لیستی از تغییرات نسخه ژاپن بازی اساسینز کرید والهالا نسبت به نسخه غربی آن را منتشر کرد. این لیست شامل موارد زیر است:
- به تصویر کشیده نشدن اندام بریده شده بدن
- اصلاح صحنههای شکنجهای که در آن اعضای داخلی بدن دیده میشود
- اصلاح صحنهها و تصاویر سرهای بریده شده
- اصلاح تصاویر شخصیتهای خانم بدون پوشش
آنچه طرفداران ژاپنی بازی را عصبانی کرده این است که در این لیست صحبتی از حذف خونریزی نشده است. حتی اگر انتظار میرفت در این زمینه سانسوری انجام شود، آنها تصور نمیکردند که خونریزیها به طور کلی حذف شود.
دومین دلیل برای ژاپنیها این است که گزینهای فعال یا غیرفعال کردن خونریزی در بخش سیستم منو بازی، در نسخه ژاپنی Assassin’s Creed Valhalla کاملا بلااستفاده است و در هر صورت، چه این گزینه روشن باشد و چه خاموش، صحنه خونریزی در بازی وجود ندارد.
این موارد باعث شد که بازیکنان ژاپنی به یوبیسافت معترض شوند. یوبیسافت نیز در پاسخ به خشم و اعتراض این هواداران در وب سایت ژاپنی خود بیانیهای منتشر نمود و در آن عنوان کرد که ناگزیر به انجام این سانسورها بوده و این یک تغییر ضروری برای انتشار بازی در ژاپن است. بر طبق اظهارات این کمپانی، حذف خونریزی از بازی برای دریافت مجوز و درجه سنی در ژاپن ضروری بوده و حتی با CERO یا سازمان ردهبندی سنی سرگرمیهای کامپیوتری، و سازمانهای مرتبط در این زمینه مشورت کرده است.
بر همین اساس، در روز ۱۹ نوامبر سایت ژاپنی Netlab در رابطه با ادعاهای یوبیسافت با CERO تماس گرفت و CERO این ادعای یوبیسافت را رد کرد و گفت:” نه دفتر اصلی یوبیسافت و نه شعبه ژاپن این شرکت تماسی با این سازمان نداشتهاند و ما هیچگونه درخواست مشورتی در مورد این موضوع خاص دریافت نکردهایم.”
با توجه به حذف خون از بازی، CERO اظهار داشت: ” محتوایی که ما مدتها قبل از حذف قسمتهای خونریزی ارزیابی کردیم، شامل همان مقدار نمایش خون در بازیهای گذشته این مجموعه بود و بازی ردهبندی Z را دریافت کرد.” این بدین معنا است که یوبیسافت پس از دریافت ردهبندی سنی بازی Assassin’s Creed Valhalla در ژاپن، خونریزی بازی را بیشتر از قبل سانسور کرده است.
در نهایت در پی ادعای CERO، شرکت Ubisoft مطالب وبلاگ خود را تغییر داد و از بازیکنان و هواداران ژاپنی بازی عذرخواهی کرد و عنوان نمود که حذف خون از بازی در پی یک اشتباه صورت گرفته است.
مشخص نیست که چه چیزی منجر به خودسانسوری یوبیسافت در خصوص بازی والهالا شده است اما با توجه به عذرخواهی صورت گرفته، این احتمال وجود دارد که در بروزرسانی، خون به نسخه ژاپن این بازی بازگردد و بازیکنان آسیای شرقی به زودی بتوانند مانند بقیه از این بازی نهایت لذت را ببرند.
نظر شما در این خصوص چیست؟ به نظر شما بازی اساسینز کرید والهالا بدون خون و خونریزی لذتی دارد؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.