نقد و بررسی بازی Sekiro Shadows Die Twice

در فرهنگ ژاپن، جنگ جویان حرفهای به دو دسته اصلی تقسیم میشدند. سامورایی و شینوبی. ساموراییها همیشه مورد احترام مردم عادی بودند. کار آنها محافظت از افراد مهم یا فرماندهی لشکر برای جنگها بود و معمولا از شمشیر ژاپنی یا کاتانا به عنوان سلاح استفاده میکردند. اما شینوبی به فردی اطلاق میشد که به ندرت از قدرت خود برای اهداف خوب استفاده میکرد و اکثرا به عنوان یک قاتل حرفهای استخدام میشد. تفاوت دیگر شینوبی و سامورایی در سلاح مورد استفاده است. شینوبیها علاوه بر کاتانا از سری ابزارهای کاملی مانند شوریکن یا بمب دودزا جهت به پایان رساندن ماموریت خود استفاده میکردند. از حقایق تاریخی که بگذریم، شینوبیها در رسانههای محتلف چهره خوب خود را به نمایش گذاشتند. از جمله آنها میتوان به فیلم Ninja Assassin یا بازی Sekiro Shadows Die Twice اشاره کرد. حال که Sekiro Shadows Die Twice به عنوان بهترین بازی سال 2019 برگزیده شده، به نقد بررسی آن در گیم پاس میپردازیم.
داستان
داستان بازیهای Hidetaka Miyazaki همواره رویه خاص این کارگردان خوش ذوق را به همراه داشتهاند. این داستانها شامل سرزمینهایی ساخته شده در ذهن، و کاراکترهایی که در طی روند پیشرفت بازی ذره ذره به شما نزدیک میشوند، بودند. چیزی که داستان Sekiro Shadows Die Twice را از دیگر آثار این کارگردان خوش ذوق جدا میکند، استفاده از المانهای واقعی در دستان بازیست. قبل از شروع بازی متوجه میشوید که فردی شما را در میدان جنگ مییابد و به فرزندی قبول میکند. این پدرخوانده که لقب (جغد-شینوبی بزرگ) را بر دوش میکشد، شما را گرگ سفید مینامد و پس از آموزش، وظیفه حفاظت از ارباب جوانی را بر دوشتان میگذارد.
در زمان شروع بازی شینوبی جوان زخمی در یک سیاهچال است و به واسته نامهای که برایش آورده شده باید برود و ارباب خود را از دست دشمنان نجات دهد. همانند دیگر آثار میازاکی، قطعات داستان ذره ذره به یکدگیر میچسبند و داستانی دور از انتظار را برایتان رقم میزنند. رویه کلی داستان تا ساعات پایانی مسیری خطی را طی میکند. اما برخی از انتخابها و گذر از برخی مسیرها، میتواند پایانهای متفاوتی را برایتان رقم بزند.
گیم پلی
با ظهور Bloodborne طرفداران بازی Dark Soules با مکانیزم تقریبا متفاوتی از بازی رو به رو شدند. Sekiro این تغییر در مکانیزم را تا حد زیادی بالا میبرد. در این بازی دیگر خبری از انواع مختلف سلاح نیست. سیستم مبارزه در این بازی از چند وجه مختلف قابل بررسی است که در ادامه به آنها میپردازیم:
- کاتانایی به نام Kusabimaru: این سلاحیست که ارباب کورو در دقایق نخستین بازی در اختیارتان قرار میدهد. از این سلاح میتوانید برای ضربه زدن به دشمنان استفاده کنید. اما خالی کردن نوار سلامت توسط این سلاح تنها کاری نیست که Kusabimaru برای شینوبی ما میکند. با ورود به بازی متوجه نوار دیگری در کنار نوار سلامت میشوید. نوار حفظ تعادل یا Posture.
قبل از این که نوار Posture را بررسی کنیم، شایسته است اندکی به فلسفه آن بپردازیم. در فرهنگ ژاپنی، یا اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم فرهنگ شمشیر زنی در ژاپن، هنر استفاده از کاتانا دو وجه اصلی دارد. وارد کردن ضربه و در عین حال حفظ تعادل در زمان دریافت ضربات. در این فرهنگ عنوان میشود اگر شمشیر زن بتواند ضربات وارد شده توسط حریف را در زمان مناسب دفع کند، میتواند زمان بیشتری را در مقابل حریف خود ایستادگی کند.
استفاده از Kusabimaru در این بازی پیرو همین فلسفه بیان شده است. یعنی شما علاوه بر این که تلاش میکنید به حریف خود ضربه بزنید، باید بتوانید با دفع به موقع ضربات وارده، نوار Posture حریف را پر کنید. پر شدن این نوار کمک میکند حتی زمانی که نوار سلامت دشمن پر است با وارد کردن ضربهی مرگ آسا یا Death blow، نوار سلامت را به طور کامل خالی کنید. نکته قابل توجه در این متد این است که اگر به جای دفع به موقع ضربات صرفا ضربات را دفاع کنید، نوار Posture شما پر میشود و حریف این امکان را خواهد داشت که کل نوار سلامت یا حجم عظیمی از آن را خالی کند.
مساله دیگر در مورد نوار Posture این است که برخی از حریفهای خاص قابلیت خالی کردن نوار در حال پر شدن خود را دارند. در این حالت بهتر است با نوعی حمله (که بهترین و ساده ترین آنها پرتاب Shuriken است) جلوی این کار را بگیرید. چرا که بازگشت Posture رقبا به معنای صرف زمان و تلاش بیشتر برای نابودی آنهاست.
نکته بعدی در مورد Posture این است که این نوار ارتباط مستقیم با نوار سلامت دارد. بدین صورت که هرچه نوار سلامت شما یا حریفتان بیشتر خالی باشد، نوار Posture زودتر پر میشود. یا زمانی که فرد مقابل شما تلاش میکند نوار Posture خود را خالی کند، اگر نوار سلامتش از حدی خالی تر باشد این نوار کمتر خالی میگردد. برای مثال اگر حریفی هشتاد درصد سلامت خود را در اختیار داشته باشد، هنگام خالی کردن نوار Posture مقدار بیشتری نسبت به زمانی که ده درصد سلامت را داراست، خالی میگردد.
نکته آخر در مورد Posture این است که اگر دیدید نوار Posture شما در حال پر شدن است میتوانید از حریف فاصله گرفته، دکمه دفاع را نگه دارید تا نوار Posture شما خالی گردد. توجه کنید این موضوع نسبت به حریف و متد مبارزه او ممکن است امکان پذیر نباشد و تبعاتی برایتان به همراه داشته باشد.
- حرکات محیطی: طرفداران بازیهای Hidetaka Miyazaki به خوبی میدانند نه تنها بازیهای این کارگردان بینظیر ساده نیست، بلکه دوام در این بازیها نیازمند فراگیری و پیروی از قوانین زیادیست. حرکات محیطی در بازی Sekiro بخش مهمی از استراتژی بازی را تشکیل میدهند. لیست مهمترین حرکات محیطی به شرح زیر هستند:
- جاخالی: همانند Bloodborne، تصمیم به جاخالی در Sekiro باید بر مبنای حریف صورت پذیرد. با وجود این که جاخالی به سمت عقب در اکثر بازی به نفع شما عمل میکند، اما در مقابله با برخی از رقبا این موضوع میتواند به ضرر یا حتی مرگ شما منجر شود. از این رو باید تلاش کنید با توجه به روش حمله حریف خود، جاخالی دهید.
- پرش: پریدن میتواند دو بخش مختلف در تکنیک، مبارزه را تحت الشعاع قرار دهد. بخش اول مانند جاخالی برای دوری جستن یا نزدیک شدن به حریف است. بخش دوم برای رفع خطر ضرباتی است که بازی از آنها به عنوان غیر قابل دفاع یاد میکند. گاها برخی از حریفان شمشیر خود را در حرکتی چرخشی و در ارتفاعی پایین بر روی زمین میچرخانند تا به پاهای شما ضربه بزنند. این ضربات با نمایش علامت خطر در بالای سر شما قابل شناسایی هستند. اگر در دفع این ضربه بگیرید و اگر بتوانید با مهارت فراوان در آن کسر ثانیه مورد نظر بازی این دفع را انجام دهید، علاوه بر امکان از دست دادن بخشی از سلامت، بخش بسیار زیادی از نوار Posture شما پر میشود. بهترین کار برای دفع این ضربات پرش بر روی سر حریف است. این کار علاوه بر این که باعث میشود سلامت و Posture خود را از دست ندهید، مقدار زیادی به شکسته شدن Posture حریف کمک میکند.
- استفاده از فضای محیط: Sekiro بر خلاف Dark Soules و Bloodborne به شما این امکان را میدهد که در خفا دشمنان را غافلگیر کنید. این غافلگیری میتواند از طریق خفا در محیط یا پرش بر روی سر آنها از ارتفاع رخ دهد. اگر به چنین موقعیتی دست پیدا کنید، میتوانید با ضربه مرگ آسا کل نوار سلامت آنها را خالی کنید. تنها نکته این تکنیک این است که Mini Bossها دو نوار سلامت دارند. با وجود این که پس از خالی کردن نوار سلامت اول مجبور هستید برای خالی کردن دومین نوار سلامت با آنها مبارزه کنید، اما این موضوع کمک زیادی به هلاکت سریعتر آنها میکند. در مورد انواع دشمنان در Sekiro بیشتر در ادامه مقاله توضیح میدهیم.
- دست مصنوعی یا prosthetic hand: شاید این ابزار را بتوان پر تنوعترین سلاح در بازی Sekiro Shadows Die Twice دانست. با توجه به این که ما در گیم پاس تلاش میکنیم مقالات خود را بدون Spoil بنویسیم، اما نکته غیر قابل اجتنابی که در ادامه این پاراگراف عنوان میکنیم را در چند دقیقه اول بازی میفهمید. در همان دقایق اول بازی شما دست چپ خود را از دست میدهید و به جای آن از یک دوست با عنوان مجسمه ساز، دستی مصنوعی دریافت میکنید. با این دست در ابتدا تنها میتوانید گذر مسیرهای غیر قابل رفت و آمد را با کمک طناب و قلابی که به آن متصل است طی کنید. مثلا بالا رفتن از درخت ها یا ساختمانهایی که بازی اجازه بالا رفتن از آنها را به شما میدهد.
اما این دست مصنوعی قابلیت دیگری نیز دارد. این قابلیت نصب سلاحهایی است که در طول مسیر مییابید. پس از یافتن این سلاحها، مجسمه ساز آنها را بر روی دست مصنوعی شما نصب میکند. در طی روند بازی قابلیت نصب 10 سلاح وجود دارد. هر بار استفاده از این سلاحها یک یا چند نماد روح (Spirit Emblem) مصرف میکند. از این رو نمیتوانید این سلاحها را به عنوان سلاح اصلی در نظر بگیرید و فقط زمانی که نیاز است (مانند توقف دشمنان از بازگرداندن Posture توسط Shuriken) باید از آنها بهره بگیرید.
هرکدام از این سلاحها قابلیت بروزرسانی نیز دارند. برای بروزرسانی آنها باید مواد مورد نیاز را طی مسیر جمع آوری کرده و به همراه سکه به مجسمه ساز دهید تا او سلاح مورد نظر را بروزرسانی کند.
- تکنیکهای مبارزه: علاوه بر تمام نکاتی که پیشتر عنوان شد، امکان دسترسی به تکنیکهای مبارزه نیز وجود دارد. دستیابی به تکنیکهای مبارزه از طریق دریافت امتیاز تجربه (Experience Points) امکانپذیر است. هر تکنیک نیازمند بالا بردن عدد Experience Points است. مجموع Experience Pointها به شما عددی میدهد که با آن اعداد میتوانید تکنیک مبارزه دریافت کنید. با دریافت هر عدد مخصوص تکنیک مبارزه نیازمند Experience Point بیشتری برای دریافت عدد بعدی هستید.
زیاد در این بخش نمیخواهیم وقت شما را بگیریم. اما اگر تنها به عنوان راهنمایی بخواهیم بگوییم، به نظر ما واجبترین تکنیک مبارزه برای هر بازیکنی Mikiri Counter است. همانگونه که پیشتر اشاره کردیم ضرباتی با عنوان غیرقابل دفاع در بازی وجود دارند. نوع دوم این ضربات زمانی هستند که حریف شمشیر یا نیزه خود را به صورت مستقیم جهت ضربه به سمت شما میآورد. اگر Mikiri Counter را دریافت کرده باشید، میتوانید با زدن کلید جای خالی پا بر روی آن شمشیر یا نیزه بگذارید. دفع ضربه به این شکل میزان زیادی از Posture حریف شما را پر میکند.
- تسهیل گرها: در طی روند بازی آیتمهای مختلفی را مییابید. اکثر این آیتمها روند بازی را برایتان آسانتر میکند. برای مثال شکلات آکو امکان بالابردن قدرت ضربات را به شما میدهد. یا شکلات اونگو باعث میشود در صورت ضربه خوردن میزان کمتری از سلامتتان کم شود. اما شاید مهم ترین تسهیل گر فردیست که در معبد ویران (Dilapidated Temple) یا محلی که مجسمه ساز را میبینید، وجود دارد. این فرد به شما کمک میکند تکنیکهای مختلف مورد نیاز برای مبارزه بهتر را بعد از دست دادن سلامت و منابع تمرین کنید.
چند نکته را هنگام بازی Sekiro Shadows Die Twice مد نظر داشته باشید. نکته اول از دست دادن منابع است. زمانی که در Dark Soules و Bloodborne میمیرید، این شانس را دارید که ارواح یا خونهای همراه خود را هنگام بازگشت به محل مرگ بازیابی کنید. اما وقتی در Sekiro میمیرید، نصف سکهها و Experience Pointهای تبدیل نشده به عدد را از دست خواهید داد. برای به حداقل رساندن این ضرر پیشنهاد میکنیم اول سکههای خود را تبدیل به کیسه سکه کنید. کیسههای سکه از طریق فروشندگان یا گشتن در محیط قابل دستیابی است. اگر بخواهید از فروشندگان این کیسهها را بگیرید، باید ده درصد بالای ارزش آنها پرداخت کنید. برای مثال هزینه کیسه شامل صد سکه، صد و ده سکه است. ضرر این پرداخت بسیار کمتر از، از دست دادن پنجاه درصدی آن است. در مورد Experience Pointها پیشنهاد میکنیم تا حد لزوم آنها را به عدد نزدیک کنید تا هنگام مرگ احتمالی آنها را از دست ندهید. تنها موضوعی که گاها به شما کمک میکند این منابع را از دست ندهید، مفهومی به اسم Unseen Aid است. مقدار اولیه Unseen Aid در بازی سی درصد است. این یعنی پس از مرگ احتمالی، سی درصد احتمال دارد که سکهها و Experience Pointهای خود را از دست ندهید. تناقض موجود در Unseen Aid این است که پس از چند بار مرگ این درصد کاهش پیدا میکند و به مرور پس از مرگ رو به افول میرود. روش بازگردانی آن توسط Emma پزشک مخصوص معبد به شما آموزش داده میشود.
نکته بعدی افراد مختلفی هستند که در طی بازی به آنها بر میخورید. سعی کنید تا حد امکان به کسب اطلاعات از این افراد بپردازید. برای مثال مکالمه با Emma روش بازگرداندن Unseen Aid را به شما یاد میدهد یا در بخشهایی از بازی مکالمه با افراد امکان تبدیل آنها به فروشنده و دسترسی به آیتمهای مهم را برایتان باز میکند.
نکته بعدی انواع مختلف دشمنان است. علاوه بر دشمنان معمولی و Bossها تعدادی Mini Boss نیز در بازی وجود دارد. با شکست دشمنان معمولی به Experience Point و منابع میرسید. با شکست Bossها میتوانید قدرت ضربات خود را زیاد کنید. اما جایزه شکست Mini Bossها در سری اول بازی دریافت Prayer Bead است. Prayer Beadها آیتمهایی هستند که تعداد چهار عدد از آنها میزان نوار سلامت و Posture شما را زیاد میکند. Prayer Beadها علاوه بر Mini Bossها در جای جای بازی نیز قابل دسترس هستند. پس جستجوی جای جای بازی را برای بدست آوردن آیتم فراموش نکنید.
موزیک
وظیفه ساخت موزیک Sekiro Shadows Die Twice را Yuka Kitamura بر عهده داشته است. این موزیسین خوش ذوق آثاری چون Bloodborne و Darksoules 3 را در کارنامه خود دارد. او هم اکنون در حال کار بر روی اثر آخر میازاکی، یعنی Elden Ring است. اگر با آثار این هنرمند بی مثال آشنا نیستید قطعه موزیک زیر را که از بازی Sekiro Shadows Die Twice برگزیدیم گوش کنید تا به قدرت او پی ببرید.
پخشکننده صوتصداگذاری و بازیگری صدا
بازیگران صدای Sekiro Shadows Die Twice بیشک بهترین خود را ارائه کردهاند. تفاوتی ندارد که این بازی را به زبان ژاپنی به اتمام برسانید یا انگلیسی. نکته مهم این است که قطعا همانند ما از هنر این هنرمندان لذت خواهید برد. فراموش نکنید زبان اصلی این بازی ژاپنی است. پس اگر تصمیم گرفتید با صدای هنرمندان انگلیسی زبان این بازی را به اتمام برسانید، اندکی تفاوت لبها هنگام بازی در زبان انگلیسی کاملا طبیعی است. تنها نکتهای که شاید اندکی آزار دهنده باشد، عدم حرکت لب کاراکترها هنگام صحبت در طی بازی است. اما تمام طرفداران میازاکی به خوبی میدانند که تمرکز اصلی او بر گیم پلی و داستان بازی است و این نکات گرافیکی توجه صد درصدی او را ندارند.
گرافیک
شاید بتوان Sekiro Shadows Die Twice را بهترین عنوان میازاکی از لحاظ گرافیکی دانست. طراحی محیطی در این بازی رویکرد متفاوتی از این کارگردان را نشان میدهد. با توجه به Cross Platform بودن این بازی، میتوانید با یک سخت افزار خوب بهترین نتیجه گرافیکی را از Sekiro Shadows Die Twice بگیرید.
تنها نکته قابل بحث در مورد گرافیک Sekiro Shadows Die Twice طراحی شخصیتهاست. المانهای بکار رفته بسیار سادهتر و گاها کمتر از بازیهای همرده است. اما این موضوع در حدی نیست که آزاردهنده باشد. گاها نوع طراحی و شخصیت پردازی این کاراکترها به گونهای است که ممکن است از ساختار آنها لذت هم ببرید.