فیفا ۲۱ جدیدترین عنوان منتشر شده از این بازی محبوب، که چند سالی است در برزخ به سر میبرد. عنوان FIFA در آخرین نسخههای خود در نسل هشتم نتوانست نظر مثبت اکثریت مخاطبان خود را جلب کند. بنظر میرسد EA کار خود را برای فیفا در این نسل تمام کرده و دیگر نباید امیدی به نسخههای فیفا حداقل در نسل هشتم داشته باشیم. EA تمام تمرکز خود را روی نسخههای نسل نهمی قرار داده و باید امیدوار باشیم کابوس فیفا در نسل هشتم هر چه زودتر تمام شود. هر ساله در ماه سپتامبر نسخه جدیدی از فیفا ارائه میشود، که نه تنها پیشرفتی در آن نمیبینیم بلکه در این چهار سال اخیر فیفا به شدت افت کرده است. باید ببینیم راه نجات فیفا از نسل نهم میگذرد یا در نسل نهم هم فیفا از نظر کیفی روند نزولی خواهد داشت. با گیم پاس همراه باشید تا به نقد و بررسی بازی FIFA 21 بپردازیم.
گیم پلی
بازی از نظر گیم پلی نه آنقدر قوی است که بتوان از آن تمجید کرد و نه آنقدر ضعیف و سطح پایین است که بتوان آن را فاجعه نامید. فیفا ۲۱ شاید برخی از مشکلات فیفا ۲۰ را برطرف کرده باشد اما همچنان پر از مشکل و نقص است.
مهمترین عامل جذابیت یک بازی مخصوصا در سبک شبیهساز ورزشی گیمپلی است. از نظر گیمپلی FIFA 21 تغییر خاص و چشمگیری نسبت به FIFA 20 نداشته. بازی همچنان تجربه بالانس و عادلانهای را در حالتهای دفاعی و هجومی در اختیار کاربران قرار نمیدهد. هر چقدر بازی در حمله کردن متنوع و زیباست در دفاع کردن ناقص و یکنواخت است. بازی کاری با کاربران کرده که کلین شیت (Clean Sheet) کردن چیزی شبیه به آرزو شده است. هر ساله EA هنگام معرفی بازی اعلام میکند که ویژگیهای جدیدی برای حمله کردن در بازی قرار داده است. یکی از این ویژگیهایی که به بازی در بخش حمله اضافه شده Agile Dribbling است که با نگه داشتن R1 و جهت دادن به حرکت بازیکن میتوانید دریبلهای ریز و گیج کنندهای بزنید، اما متاسفانه در سیستم دفاع کردن هیچ آپشنی برای مهار این ویژگی به بازی اضافه نشده است.
مهمترین مشکل بازی تعیین کننده بودن سرعت در بازی است. البته در دنیای فوتبال هم سرعت نقش تعیین کنندهای در بازی دارد و همانطور که همه میدانیم بازیکنان سرعتی در بازار نقل و انتقالات همیشه گرانتر و ارزشمندتر هستند، اما واقعا به این شکل نیست که بازیکن فقط سرعت داشته باشد و مطرح شود، بعنوان مثال اگر امباپه بازیکن مطرحی شده علاوه بر سرعت تکنیک و هوش بالایی در زمین مسابقه دارد، این مسئله در بازی فیفا اصلا به این شکل نیست و بازیکن اگر فقط سرعت بالایی داشته باشد کاملا در متای بازی جای میگیرد و تعیین کننده خواهد بود. مشکل سرعت بیشتر در آلتیمیت تیم خودش را بییشتر از سایر قسمتها نشان میدهد. بازی آنقدر متکی به سرعت است که در بخش آلتیمیت تیم قیمت بازیکنان سرعتی مخصوصا در خط دفاعی چند برابر بازیکنان مطرح در همان پست است. این مشکل باعث شده که تنوع تیمها در آلتیمیت تیم کم شود و همه کاربران گزینههای محدودی برای ساختن یک تیم خوب داشته باشند.
تعیین کننده بودن سرعت تا جایی پیش میرود که اگر توپ مردهای در زمین باشد و مدافع شما نسبت به مهاجم حریف چندین متر به توپ نزدیک باشد باز هم تضمینی برای تصاحب توپ توسط مدافع نیست و مهاجم اگر سرعتی باشد میتواند مالک توپ شود.
از معضل سرعت که فاصله بگیریم هوش مصنوعی کم، یکی دیگر از مشکلات بازی است. این مشکل هنگام دفاع کردن به شدت آزاردهنده خواهد بود، هرچند که در هنگام حمله هم آنطور که باید و شاید راضی کننده به نظر نمیرسد. برای پوشش این نقطه ضعف در بازی، توسعه دهندگان هدایت بازیکنانی که مالک توپ نیستند هم در اختیار شما قرار داده اند. یعنی وقتی شما مالک توپ هستید میتوانید با زدن همزمان R3 و L3 بازیکن هم تیمی خود که صاحب توپ نیست را کنترل کنید و به سمت فضاهای خالی بین دفاع حریف ببرید و در زمان مناسب با دادن پاسی درست در مسیر گلزنی قرار بگیرید.
یکی دیگر از ویژگیهای جدیدی که در فیفا ۲۱ شاهد آن هستیم Creative Runs است. شما با نگه داشتن دکمه L1 هنگام پاس دادن (که البته برای یک دو کردن مورد استفاده قرار میگیرد)، توپ را به یار خود میسپارید و با شوک (آنالوگ) سمت راست جهت حرکت بازیکن بعد از دادن پاس را مشخص کنید. این ویژگی جدید باعث شده تا حدودی هوش مصنوعی بازی هنگام حمله کردن قابل تحمل باشد. اما معضل بزرگ بازی جایی است که باید دفاع کنید. هوش مصنوعی بازیکنان در حالت تدافعی چیزی در حد فاجعه است و متاسفانه توسعه دهندگان بازی راه حلی برای حل این مشکل ارائه ندادند.
یکی از ویژگیهایی که بازی در آن پیشرفت داشته بخش انیمیشن بازی است. بهبود انیمیشن بازیکنان هنگام تکل زدن و توپگیری، و دروازهبانان هنگام سیو کردن، باعث واقع گرایانهتر شدن تجربه گیم پلی بازی شده است.
در فیفا ۲۱ شاهد افت عملکرد سیستم Time Finishing هستیم. مکانیکی که از فیفا ۱۹ وارد بازی شد و از همان ابتدا مورد انتقاد کاربران قرار گرفت و کم کم شاهد افت تاثیرگذاری این مکانیک در بازی بودیم. به نظر میرسد EA از اضافه کردن این مکانیک به بازی کاملا پشیمان شده و این ویژگی را عملا از بین برده است.
کریر (Career Mode)
در بخش کریر (Career Mode) شاهد تغییرات خوبی هستیم، که این تغییرات باعث شده کاربران به آینده این بخش در فیفا امیدوارتر شوند.
اضافه شدن قابلیت Interactive Sim Match که به کاربر اجازه میدهد وقتی بازی خود را در حالت Sim Match قرار داده جربان بازی را دنبال کند و هر موقع از بازی احساس خطر کردند، کنترل بازی را برعهده بگیرد.
یکی دیگر از این تغییرات که خیلی از کاربران منتظر این ویژگی بودند، اضافه شدن قابلیت تغییر پست بازیکنان در کریر است. شما میتوانید با تمرینهایی که به بازیکنان خود میدهید، پست بازی آنها را تغییر دهید.
اضافه شدن آپشن Sharpness به قسمت Attributes بازیکنان از دیگر تغییرات فیفا ۲۱ است که هر چه Sharpness بازیکن بالاتر باشد در لحظات حساس بازی عملکرد بهتری خواهد داشت، در قسمت کریر شما میتوانید با استفاده از برنامههای تمرینی مناسب Sharpness بازیکنان را همیشه بالا نگه دارید.
در بخش Calendar کریر مود هم روزهایی وجود دارد که شما میتوانید تصمیم بگیرید در این روزها به تیم خود استراحت بدهید با با آنها به تمرین بپردازید که این عامل تاثیر مستقیم روی Sharpness بازیکنان خواهد داشت.
بخش نقل و انتقالات بازی هم بهبود پیدا کرده و دیگر شاهد رخ دادن اتفاقات غیرعادی در نقل و انتقالات بازی نیستیم.
پرو کلاب (Pro Club)
در بخش Pro Club هم شاهد تغییراتی هستیم که یکی از مهمترین آنها شخصیسازی سایر بازیکنان Club است که در FIFA 21 به بازی اضافه شده است. این شخصیسازیها هم مربوط به ویژگیهای ظاهری و هم ویژگیهای فنی بازیکنان میشود. در Pro Club مربی یا مدیر تیم میتواند ترکیب تیم و وظایف بازیکنان را در زمین مشخص کند.
FIFA همچنان در زمینه لایسنس تیمها و لیگهای مطرح فوتبال حرف اول را میزند و رقیب سنتی خود یعنی PES را حداقل در این زمینه شکست داده است. با وجود از دست دادن لایسنس تیم محبوب رم همچنان فیفا در این زمینه قوی و مقتدر ظاهر شده است.
آلتیمیت تیم (Ultimate Team)
بخش آلتیمیت تیم فیفا هم که محبوبترین و پرمخاطبترین بخش فیفا هم محسوب میشود دستخوش تغییراتی شده است. قابلیت شخصیسازی استادیوم از ویژگیهایی است که برای اولین بار به آلتیمیت تیم اضافه شده است. با استفاده از این ویژگی میتوانید رنگ صندلیها، تم ورزشگاه، رنگ تورهای دروازه و خطکشیهای زمین را شخصی سازی کنید.
حذف کردن آیتم Fitness یکی از بهترین تغییراتی بود که در این بخش اعمال شده است و بازیکنان دیگر آیتمی به نام Fitness نخواهند داشت و شما مجبور نیستید بعد از انجام دو یا سه بازی یک آیتم Squad Fitness استفاده کنید.
امسال هم مثل هر سال شاهد اضافه شدن چند آیکان (Icon) جدید به بازی هستیم که میتوانید در تصویر زیر این آیکانها را مشاهده کنید.
اضافه کردن محدودیتهای بازی برای بخش Division Rivals هم از دیگر تغییرات این بخش بود و از این پس شما در بخش Division Rivals مثل قسمت FUT Champions باید ۳۰ بازی انجام دهید. البته بعد از این ۳۰ بازی باز هم میتوانید به تجربه این بخش بپردازید اما تاثیری در Rank شما نخواهد داشت و فقط Skill Rating بنابر نتیجهای که کسب میکنید افزایش یا کاهش مییابد.
ولتا (Volta Mode)
یکی از جذابترین بخشهایی که در سالهای اخیر وارد سری FIFA شد بخش ولتا (Volta Mode) است. ولتا در این یکسالی که وارد فیفا شده است توانسته طرفداران خاص خود را پیدا کند. بدین ترتیب احتمال حذف این بخش در آینده کمتر و کمتر شده.
Volta نسبت به نسخه قبل سریعتر و پرجزئیاتتر است. اضافه شدن استادیومهای جدید و آیتمهای شخصی سازی زیاد باعث شده بازیکنان نسبت به تجربه این بخش اشتیاق زیادی داشته باشند. حالا شما در Volta میتوانید با دوستان خود بصورت آنلاین به بازی بپردازید که سال قبل این امر میسر نبود. حتی میتوانید با دوستان خود یک تیم تشکیل دهید و به مصاف حریفان بروید.
قطعا Volta بهترین راه برای استراحت دادن به مغز پس از کش و قوصهای فراوان در سایر بخشهای FIFA است. شاید اگر بخش Volta نبود FIFA 21 عملا غیرقابل تحمل میشد.
گرافیک
بازی در زمینه گرافیکی و بصری پیشرفت چشمگیری نسبت به نسخه قبل نداشته و عملا از نظر بصری بازی همان فیفا ۲۰ است. باگهای گرافیکی مثل فرورفتن توپ داخل زمین همچنان در بازی هستند و به نظر میرسد این مشکلات فیفا در نسل هشتم ماندگار خواهد بود، هر چند در زمینه نورپردازی و طراحی چهرهها شاهد پیشرفتهایی بودیم اما برای بازیای که هر سال ۶۰ دلار هزینه روی دست طرفداران خود میگذارد، کافی بنظر نمیرسد.
در طراحی استادیومها هم پیشرفتهایی صورت گرفته که باز هم کافی بنظر نمیرسید، همانطور که گفتیم احتمالا توسعه دهندگان تمرکز خود را روی ارتقا گرافیکی بازی در نسل نهم قرار دادند خیلی روی نسخه هشتمی بازی کار نکردند.
یکی از آپشنهایی که به بازی اضافه شده تغییر رنگ چمن ورزشگاههاست که در قسمت تنظیمات (Settings) قبل از شروع بازی قابل شخصی سازی است.
موسیقی و صداگذاری
بازی در زمینه موسیقی و صدا عملکرد قابل قبولی داشته است. پس از سالها دیگر شاهد گزارش مارتین تایلر و آدام اسمیت در بازی نیستیم و این دو گزارشگر جای خود را به Lee Dixon و Derek Rae دادند. در فیفا ۲۰ این دو گزارشگر بازیهای لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا را گزارش میکردند، اما از امسال تبدیل به گزارشگران اصلی فیفا ۲۱ شدند، که البته توانستند جای خالی مارتین تایلر و آدام اسمیت را پر کنند.
مجموعه فیفا هر ساله شامل ساندترکهایی است که به شدت مورد استقبال کاربران قرار میگیرد، امسال هم این اتفاق افتاد و ما شاهد ساندترکهای جذابی در منوی بازی هستیم.
میدانم که نیروهای بسیاری ورای مشاهده، گوشدادن و خواندن در ساختن ما نقش دارند … همه ما دو مجموعه ابزار بسیار قدرتمند دراختیار داریم که کاملاً در کنترل ماست و عبارتاند از چشم و گوشمان. نگریستن به دیگران و گوشسپردن به نصیحتهایشان و نیز مطالعه درباره افراد، سه تا از بهترین کارهایی هستند که در تمام زندگیام انجام دادهام. برگرفته از کتاب رهبری به نویسندگی سرالکس فرگوسن
سلام آقا امین میخواستم بدونم چجوری تو تنظیمات رنگ زمین رو پر رنگ کنم؟
سلام یاسر عزیز:
خوشحالم که مطالب ما رو مطالعه میکنید
برای تنظیم رنگ زمین قبل از اینکه بازی رو شروع کنید (توی منویی که بعد از انتخاب تیم ها براتون باز میشه) وارد بخش Game Settings بشید، بعد از باز کردن این پنجره وارد بخش Match Settings بشید (منویی که تنظیمات آب و هوا و ساعت بازی رو انتخاب میکنید) جز آخرین موارد در این تنظیمات گزینه Pitch Color هستنش که میتونید از اون قسمت تنظیم کنید، البته این تنظیم فقط در بازیهای آفلاین و Kick Off در دسترس ما هست و در آلتیمیت تیم این تنظیمات وجود نداره