نقد و بررسی بازی Star Wars Jedi: Fallen Order

نقد و بررسی بازی Star War Jedi: Fallen Order

استودیو Respawn نشان داد که بازی‌های داستانی و تکنفره Electronic Arts هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. Star Wars Jedi: Fallen Order یک اکشن سوم شخص خوش ساخت است که هم داستان خوبی را روایت می‌کند و هم گیم‌پلی سرگرم کننده‌ای دارد. ترکیب گیم‌پلی خوب و روان، داستان جذاب، و گرافیک چشم نواز اثری در اختیار کاربران قرار داده که می‌توانند ساعت‌ها سرگرم شوند و هیجان خوبی را تجربه کنند. بازی طوری توسعه یافته که توانست درصد زیادی از کاربران را راضی کند، چه طرفداران چند آتیشه Star Wars چه کسانی که برای اولین بار  دنیای جنگ ستارگان را تجربه می‌کنند. با گیم پاس همراه باشید تا به بررسی بازی Star Wars Jedi: Fallen Order بپردازیم.

داستان:

 

فرنچایز استاروارز در مدیوم‌های مختلفی مثل سینما یا ویدئوگیم همیشه در زمینه ارائه یک داستان سرگرم کننده و جذاب عملکرد خوبی داشتند. Star Wars Jedi: Fallen Order هم از نظر روایت داستان کاملا موفق ظاهر شده. هر چند در زمینه شخصیت پردازی بازی آنطور که باید و شاید نتوانست کامل ظاهر شود اما این مشکل خیلی لطمه بزرگی به تجربه بازی نمی‌زند. بازی به جز دو شخصیت اول داستان یعنی Cal ketsis و ربات دوست داشتنی BD-1 در شخصیت پردازی سایر کاراکترهای داستان آنطور که باید و شاید موفق نبود.

داستان بازی پنج سال پس از اتفاقات فیلم Star Wars: Episode III-Revenge of the Sith روایت می‌شود. جایی که شما در نقش Cal Ketsis باید بعنوان آخرین بازمانده‌های نسل جدای‌ها از میراث نسل خود محافظت کنید. Cal در یک سفینه فضایی در سیاره براکا (Braca) مشغول به کار شده و مجبور شده تا از فاش شدن هویتش جلوگیری کند. طی اتفاقاتی کال مجبور می‌شود برای حفظ جان دوست خود از قدرت (Force) خود استفاده کند که باعث فاش شدن هویتش می‌شود، همین نقطه لحظه آغاز داستان جدای دوست‌داشتنی داستان بازی است.

از زیبای‌های بازی در زمینه داستانی، این است که کال بعد از اینکه از نسل کشی جدای‌ها فرار کرد، قدرتهاشو تقریبا فراموش کرده و هر چه در بازی پیشروی کنید این قدرت‌ها با ارائه فلشبک‌هایی دوباره در اختیار کال قرار می‌گیرند. این یکی از تاثیرگذاری‌های خوب داستان روی گیم‌پلی به حساب می‌آید.

شروع بازی از نظر داستانی شاید خیلی قوی و پرجزئیات جلوه نکند اما هرچه در بازی پیش‌روی کنید داستان بازی هم پیشرفت می‌کند و ما با نیمه‌های تاریک شخصیت‌های بازی هم آشنا خواهیم شد.

نقش کال در بازی توسط یکی از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون Cameron Monaghan بازی شده که سابقه بازی در سریال گاتهام Gotham هم داشته است.

  فیفا 20 مسابقات Copa Libertadores را اضافه خواهد کرد

گیم پلی

نقد و بررسی گیم پلی بازی Star War Jedi: Fallen Order

بازی در زمینه گیم پلی واقعا عملکرد خوبی داشته است.ترکیبی از اکشن، ماجراجویی، پلتفرمینگ و نقش آفرینی توانسته محصول نهایی به شدت سرگرم کننده‌ای را در اختیار کاربران قرار دهد. استفاده زیبا از لایت سابر Light Saber که علاوه بر جنگ و درگیری در روشن کردن محیط هم کاربرد دارد، از نقاط قوت بازی محسوب می‌شود.

شاید جدایی Stig Asmussen از استودیو Santa Monica و پیوستن به Respawn باعث شده بازی از نظر گیم پلی بیشتر به آثار استودیو Santa Monica شبیه شده باشد. Stig Asmussen که سابقه کار روی عناوین God of War را هم دارد تاثر مثبتی روی بازی داشته.

یکی دیگر از نقات قوت بازی استفاده از المان‌های نقش آفرینی خوب در بازی است. یعنی هم درخت مهارت خوب و مفیدی در بازی وجود دارد و هم آیتم‌های شخصی‌سازی خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. البته این شخصی‌سازی فقط از نظر ظاهری روی بازی تاثیر می‌گذارد.

بازی قابلیت شخصی‌سازی لایت‌سایبر هم در اختیار بازیکنان قرار داده است. شما می‌توانید از طریق امتیازهایی که در طول بازی کسب می‌کنید LightSaber را از نظر ظاهری شخصی سازی کنید.

Star Wars Jedi: Fallen Order بازی اکشن محوری نیست. یعنی مبارزات و اکشن بازی، حرف اول را در بازی نمی‌زنند. اما سیستم مبارزات بازی بیشتر شبیه به سبک Souls است. یعنی شما باید به موقع Dodge کنید و به موقع Perry کنید تا بتوانید در مبارزات بازی موفق باشید. یکی از نقاط ضعف بازی در زمینه گیم پلی این است که بازی از تمام پتانسیل‌های خود استفاده نکرده، مخصوصا در باس‌فایت‌ها. بازی آنقدر بزرگ و پر جزئیات است که توسعه دهنده‌گان می‌توانستند، از این پتانسیل استفاده کند و ما شاهد باس فایت‌های بیشتری در بازی باشیم.در هنگام مبارزات بازی طوری طراحی شده که شما هم باید از Force و هم از LightSaber برای شکست دادن باس‌ها و دشمنان استفاده کنید.

نقاط مشخصی از بازی وجود دارد که شما می‌توانید بازی را Save کنید و میزان سلامتی خود را دوباره شارژ کنید. البته این کار هزینه‌هایی هم برای شما دارد که این هزینه، Revive شدن همه‌ی دشمنانی است که قبلا از بین بردید(حتی باس‌ها). در این نقاط از بازی شما می‌توانید از درخت مهارت (Skill Tree) استفاده کنید و  مهارت‌های کال را ارتقا بدهید. درخت مهارت بازی یکی دیگر از نقاط قوت بازی است که هم با جزئیات طراحی شده و هم تاثیرگذاری مناسبی در روند گیم پلی خواهد داشت.

یکی دیگر از عوامل جذاب‌تر شدن گیم پلی شخصیت BD-1 و تاثیرگذاری او در روند گیم‌پلی بازی است. شما می‌توانید BD-1 را ارتقا بدهید و با این ارتقاها ویژگی‌هایی جدیدتر به این ربات دوست‌داشتنی اضافه کنید. ویژگی‌هایی که کاملا روی روند گیم‌پلی و تجربه بازی تاثیرگذار خواهد بود.

  تریلر بازی Ghost of Tsushima در The Game Awards 2019

طراحی مرحله‌های بازی واقعا فوق‌العاده است و به شخصه کاملا از مراحل بازی لذت بردم. بازی ترکیب کاملا مناسب و استانداردی از یک بازی اکشن-ماجراجویی ارائه داده که هم ویژگی‌های یک بازی متروئیدونیا را دارد و هم در بخش پلتفرمینگ سرگرم کننده ظاهر شده. مراحل بازی چه از نظر بصری و چه از نظر فنی عملکرد بی نقصی دارند.

گرافیک

نقد و بررسی گرافیک بازی Star Wars Jedi: Fallen Order

بازی با موتور بازی‌سازی Unreal Engine 4 توسعه یافته. این موضوع می‌تواند هر بازی‌ای را از نظر گرافیکی تضمین کند. قدرت این موتور در فضاسازی و نورپردازی به شدت بالاست. Star Wars Jedi: Fallen Order از لحاظ گرافیک بصری مشکل خاصی ندارد و توانسته رضایت کاربران را جلب کند. شما در طول بازی به چندین سیاره مختلف سفر خواهید کرد، جای جذاب بازی جایی است که هیچکدام از این سیاره‌ها از نظر بصری شبیه به هم نیستند و تنوع فوق‌العاده‌ای دارند.

دشمنان بازی هم از لحاظ بصری تنوع خوبی دارند و این امر باعث میشه بازیکنان اصلا از تجربه بازی احساس خستگی و یکنواختی نکنند.

هوشمندی استودیو Respawn دقیقا جایی بیشتر جلوه می‌کند که از موتور بازی‌سازی اختصاصی کمپانی Electronic Arts یعنی موتور Frostbite، استفاده نکرد و به ناشر ثابت کرد که داشتن تعصب روی یک موتور باعث پسرفت بازی‌ها خواهد شد. البته در قدرت بازی‌سازی موتور Frostbite شکی نیست، اما اینکه همه‌ی بازی‌ها را در سبک‌های مختلف با یک موتور بازی توسعه داد مسلما کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد. یکی از دلایل افت بازی‌های EA  در سال‌های اخیر هم میتواند همین امر باشد.

موسیقی و صداگذاری

نقد و بررسی موسیقی و صداگذاری بازی Star Wars Jedi: Fallen Order

کار ساخت موسیقی این بازی بر عهده Stephen Barton و Gordy Haab بود. دو تن از موزیسین‌هایی که تجربه زیادی در زمینه ساخت موسیقی برای بازی‌های ویدئویی دارند.

Stephen Barton سابقه کار روی عناوینی مثل  Call of Duty 4: Modern Warfare و سری بازی‌های Titanfall و همچنین عنوان جدید یوبیسافت یعنی Watch Dogs: Legion را داشته.

Gordy Haab هم تجربه ساخت موسیقی برای بازی‌هایی مثل Halo Wars 2 و سری بازی‌های Star Wars: BattleFront را در کارنامه کاری خود دارد.

بازی Star Wars Jedi: Fallen Order در زمینه ساخت موسیقی با پای‌بند بودن به ریشه‌های خود توانست موسیقی‌های جذاب و جدیدی خلق کند که تجربه بازی را برای شما جذاب‌تر می‌کند. صداگذاری و صداپیشگی بازی هم برعهده چهره‌های سرشناس هالیوودی بود که عملکرد قابل قبولی در این زمینه ارائه کردند.

اولین کسی باشید که برای “نقد و بررسی بازی Star Wars Jedi: Fallen Order” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میزان رضایت خود را در ارزیابی وارد کنید*

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.